(Bilde: Heiko Junge / Scanpix)

Kritiserer iPhone-betingelser

  • IT

NetCom krever at kundene binder seg for 12 måneder hvis de vil ha iPhone. Totalprisen for de tre abonnementene varierer fra 6.000 til 14.000 kroner.

Dette synes Thon er betenkelig.

Svindyr iPhone

– Bør kunne velge

– Umiddelbart virker dette som svært dårlige tilbud, sier Thon til Dagens Næringsliv.

Han reagerer på at NetCom er det eneste selskapet i Norge som selger iPhone, og mener det er urimelig å kreve at kundene binder seg for ett år. Nå tar han saken opp med NetCom.

– Vi ønsker at forbrukerne ha skal valgfrihet, og vil ta kontakt med ledelsen i NetCom så fort som mulig, sier han til avisa.

Går sammen

Forbrukerombudet har lenge kjempet mot vilkårene til Apples iTunes, og vant en viktig seier i fjor da Apple ble nødt til å endre sine betingelser i Norge.

Thon har i denne saken tatt kontakt med forbrukermyndighetene i andre europeiske land, slik at de kan gå sammen for å få Apple til å la flere operatører selge iPhone.

– Man skal være usedvanlig interessert i å ha en iPhone for å binde seg til disse avtalene, sier Thon.

BILDESERIE: Slik ser den nye iPhone ut