Oljen fra Copaifera langsdorfi kan enkelt brukes som biodrivstoff i dieselmotorer. Nå skal treet dyrkes også i Australia for å bruke oljen til miljøvennlig drivstoff.

Krever mer miljøvennlig biodrivstoff

EU-kommisjonen har tidligere vedtatt at 10 prosent av energien som brukes i veitransporten skal komme fra fornybare energikilder.

Mer bærekraftig

Før helgen gikk EU-parlamentet inn for å støtte dette, men også å insistere på at 40 prosent av de 10 prosentene (altså fire prosent av totalen) skal komme fra mer bærekraftige kilder enn førstegenerasjons biodrivstoff.

Parlamentsmedlemmene vedtok også å sette et foreløpig mål om fem prosent fornybar energi i veitransporten innen 2015. Innen da skal én prosent av energien til veitransport komme fra hydrogen, elektrisitet eller andregenerasjons biodrivstoff.

Les også:

2020

Innen 2020 skal altså andelen øke til 10 prosent, noe som skal bidra sterkt til at EU når sitt mål om at 20 prosent av all energiforbruk skal komme fra fornybare kilder samme år.

Komitéen gikk også inn for et forslag om at energieffektiviteten innenfor transportsektoren må øke med 20 prosent innen 2020, sammenliknet med 2005-tall.

Må spare mer

Biodrivstoffkravene ble også innskjerpet. For å telle mot de fastsatte målene, må biodrivstoff spare minst 45 prosent drivhusgassutslipp, ikke 35 prosent, som EU-kommisjonen har foreslått. Fra 2015 må tallet være 60 prosent.

Flere sosiale kriterier er også innlemmet, blant annet respekt for landrettigheter og rettferdig betaling til produsenter og arbeidere.

Les også: Legger nær all skyld på biodrivstoff

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.