En takseksjon blir løftet på plass. (Bilde: Henrik Byrn)
Kranens armer kan strekke sig skyhøyt, opp til 300 meter mot himmelen. (Bilde: Henrik Byrn)
Kranen i jordperspektiv. De bakerste larveføttene veier 2000 tonn hver og hvert belte 100 tonn. (Bilde: Henrik Byrn)
Desmond Knight i kranens styrehus - med både hender og føtter i gang. (Bilde: Henrik Byrn)
Kontrollpanelet for Desmond Knight´s venstre hånd, med knapper, håndtak og måleinstrumenter for løftene. (Bilde: Henrik Byrn.)
Kranformannen står for sikkerheten, også i luften ¿ her i en boks 120 meter over jorden. (Bilde: Henrik Byrn)
King Kong kommer hvorsomhelst ¿ i 80 containere. (Bilde: Henrik Byrn)

Kranenes King Kong

  • Bygg

Kranen er uttenkt og skapt i løpet av flere år av ”ventende ingeniører”. Deretter er den blitt kjent gjennom annonser og PR.

Erfarne sjøfolk passer på den mens den er lenge på vei over vannet – i 80 containere. Og hver gang ”gjenfødes” den på land av havnekraner og kjøres til sitt nye ”hjem” av drevne sjåfører. Så pakkes den ut av dem som fikk lyst til å adoptere den, storttenkende arkitekter og entreprenører.

Den samles av metallarbeidere, arbeidsfolk, elektrikere og datafolk i et gigantisk puslespill i løpet av tre uker. Ikke én eneste bolt må sitte løst, og nesten to kilometer av vaier og kabler strekkes og rulles over kranens taljer og bremser. Det skal tre kraner til for å bygge den.

Så er den klar!



King Kong

Verdens største kranmonster, "King Kong", som den er døpt av kapteinen sin, Desmond Knight, har det travelt. På sine enorme larveføtter arbeider den ofte i midtpunktet av en byggeplass, og det er "King Kong" som greier biffen når de største og høyeste løft skal på plass.

Da minner de omkringstående stålkranene i King Kong´s familie nesten om dverger i forhold til kjempen.

Den er verdens største mobilkran, er utviklet i USA til NASAs romprogram, og brukes til montering av romraketter. Den styres fra bakken og kan løfte opp til 2600 tonn i en begrenset radius.

Med en enkel endring av King Kongs struktur kan stålmuskulaturen forsterkes til å løfte 4.000 tonn.



Larveføtter

Desmond Knight, 50 år og maskinist, er en av operatørene på denne nesten UFO-aktige kranen, og han er ekspert etter 12 års arbeid med kraner. Han kravler opp i styrehuset, som er plassert litt over bakken, og demonstrerer hvordan han behersker kjempen.

To par enorme larveføtter gjør kranen mobil, og når den beveger sig hen over byggeplassen er det som å se Eiffeltårnet spasere ned gjennom gatene i Paris – høyden er nesten den samme, nemlig 300 meter.



Respekt!

-Egentlig er det ikke så vanskelig å styre kranen, men det krever den ytterste oppmerksomhet og respekt, forklarer Desmond Knight, mens han har hendene fulle og føttene i gang.

Det skal holdes øye både med bevegelsene og med datamaskinen i styrehuset, som forteller om tonnasje på kroken, radius, avstander og vindhastigheter.



Flere øyne følger

Motorisk styres kranen av to styrehåndtak og fem vaierspill som kontrolleres ved hjelp av fotpedaler. Dertil kommer trykknapper og diverse måleinstrumenter. To andre operatører på jorden og en flaggmann i en heis gir Desmond instrukser via radiosender om bevegelser og posisjoner under arbeidet.

Det tok ham seks måneder å lære å kjenne kranen, herunder også det tekniske vedlikehold og de mange justeringene som skal utføres både daglig, ukentlig og månedlig.



Rekkevidde

King Kong arbeider over hele jorden hvor det er bruk for dens kolossale evner, men Desmond Knight er australier. Hans hittil største utfordring var takbuene på en stadion. De spente 300 meter, eller lengre enn vingespennet på fire Jumbojet plassert ved siden av hverandre.

-Det var komplisert å arbeide med de mange takseksjonsløftene som skulle til for å samle de store buene. Men kranen er spesielt bygget til tunge, høye løft inn over omkransende områder, sier Desmond Knight.

Centimeterpresis

Kranens to armer er henholdsvis 80 og 130 meter lange, og løftet kan forlenges og utvides med en bom til 130 meter så kranen kan rekke over 200 meter ut, og bære 150 tonn.

-King Kong er svært manøvreringsdyktig og arbeider presist ned til få centimeter. Å flytte den krever geometri hvor det utregnes og markeres et nytt midtpunkt, og så er det bare å kjøre dit med hjelp av folkene på jorden. Dessuten kan motvektene på 1200 tonn dreies til sidene under kjørselen for å holde balansen i kranens tårn. De forreste larveføttene veier 1500 tonn hver og de bakerste 2000, og hvert belte veier 100 tonn, forteller Desmond Knight.



Gjenfødes

King Kong kommer i et samlesett så monsteret kan demonteres og legges tilbake i kasser og containere – klar til å bli gjenfødt i neste havn og slippe de mekaniske musklene sine løs på nye kjempekonstruksjoner.

Hittil har intet arbeid vist seg å være umulig. Det er ingen begrensninger i King Kongs rom.