(Bilde: ANDERS HAAKONSEN)

Kostnadsprekk truer nye tunneler

  • Bygg

Over 20 år etter første spadetak ble tatt i byggingen av E6 mellom Trondheim og Stjørdal, settes de siste prosjektene i gang.

I løpet av mai begynner jakten på entreprenører som kan ta på seg kjempejobben.

Bru-sjokk

Det er ikke sikkert at det blir enkelt. Samme prosjekt bygger en klaffebro over Nidelva og de fikk prissjokk da de gikk ut i markedet.

Kun ett tilbud kom inn, og konkurransen måtte utlyses på nytt. Denne gangen er det flere entrepriser som skal ut, hver av dem byr på store utfordringer.

Drøy million per meter vei

Godt over 2,5 milliarder kroner skal brukes på en 2,4 kilometer lang tunnel under deler av Trondheim, tunnel under rullebanen på Værnes, grave ut mer enn 200 000 kubikkmeter kvikkleire, flytte på jernbanen og et titall hus. Det er et av de mest kompliserte veiprosjektene for Statens vegvesen de siste årene.

– Det er helt klart komplisert. Her får vi mange utfordringer i samme prosjekt. Hver for seg er det ting vi har gjort før, men her blir alt samlet. Det er ofte sånn når vi skal bygge veier gjennom bystrøk, bekrefter utbyggingsdirektør i Vegdirektoratet, Lars Aksnes.



Skjerpede krav for tunneler

Tunnelbyggingen vil også bli møtt med nye, skjerpede krav til sikkerhet som en direkte konsekvens av raset i Hanekleivtunnelen på E18 i Vestfold 25. desember 2006. Også dette bidrar til økte kostnader.

Hvor dyr veien blir, er uklart. Det eneste tallet som er offentlig er på 2,4 milliarder 2006-kroner. Men det er allerede for lavt. De siste to årene har kostnadsøkningen i bransjen vært på knappe ti prosent.

– Det har økt med rundt 200 millioner kroner bare de to siste årene. Det er flere ting som gjør at dette kan bli dyrere. Kostnadene i bransjen generelt. Flyttingen av boligene og innskjerping av hvordan en tunnel skal sikres etter Hanekleivraset, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen, som legger til at dette er et av de vanskeligste prosjektene som har vært nord for Dovre.



Titalls bygårder flyttes

Et titall bygårder, flere av dem bevaringsverdige, skal flyttes for å gjøre plass til byggingen av tunnelen. Husene skal på jul og fraktes et par hundre meter gjennom bygatene, til en åpen plass i nærheten. Etter fire år skal de flyttes tilbake. Det at husene står på kvikkleire, gjør ikke prosjektet enklere.

En over 300 meter lang betongtunnel skal bygges i kvikkleire. Rundt 200 000 kubikkmeter leire skal fjernes. Tunnelen går videre to kilometer i fjellet, før den ender opp i et treplans kryss utenfor sentrum.

– På det meste skal vi 20 meter under bakken før vi treffer fjellet. Husene som står nærmest byggegropen er nærmest garantert å få setningsskader, sier Johnsen.



Må følge opp 500 hus

I tillegg må prosjektet følge opp rundt 500 andre hus som er i faresonen for å få setningsskader. De fleste av dem står på Kuhaugen, hvor tunnelen skal gå gjennom. Totalt blir mer enn 1500 husstander på ett eller annet vis rammet.

– Vi må tilstandsregistrere rundt 500 hus totalt. Bare det er en meget omfattende jobb, sier Johnsen, som kom inn i prosjektet i 2006.