MOTOR

Kjører på kloakk

SØPPEL PÅ KLOAKKGASS: I Stockholm kjører svært mange av søppelbilene på biogass som etaten selv produserer fra fermentert kloakk. Bilen er utstyrt med åtte gasstanker i stedet for dieseltank.
SØPPEL PÅ KLOAKKGASS: I Stockholm kjører svært mange av søppelbilene på biogass som etaten selv produserer fra fermentert kloakk. Bilen er utstyrt med åtte gasstanker i stedet for dieseltank. Bilde: Odd Richard Valmot
4. des. 2009 - 08:43

Stadig flere tunge kjøretøyer i Stockholm drives av det vi skyller ned i toalettet. Eller biogass, som det kalles.

Det var prosessingeniør Lars Hammarlor som tok initiativ til å bruke biogass som drivstoff til kjøretøyer for over 10 år siden.

Gassen var et biprodukt fra kloakkrensing og ble brukt til oppvarming. I sommerhalvåret da det ikke var behov for varmen, ble gassen faklet av.

Nå kjører 45 av 75 Stockholms søppelbiler på biogass, mens Stockholm Vatten har 130 biler på dette drivstoffet.

Fornuftig bruk

For å rense kloakk blir de faste stoffene skilt ut og brutt ned i store fermenteringstanker.

Rundt 40 prosent av de faste stoffene blir til gass som inneholder rundt 65 prosent metan (CH4) og 35 prosent CO2.

Gassen renses ved å fjerne CO2 og komprimeres til 200 bar. Nå pågår et prosjekt for å kjøle ned gassen til flytende form.

– Det er mye mer fornuftig å bruke gassen til å drive kjøretøyer enn bare til varme. Da vi startet, var det vanskelig å finne kjøretøyer, men det er blitt veldig mye bedre. En fordel med slik biogass er at vi vet hva drivstoffet koster om 10 år. Folk vil fortsette å gå på toalettet. Den samme vissheten om prisen har ikke de som kjører på diesel, sier prosessingeniør Lars Hammarlor.

Magergass

Mercedes har et samarbeid med Stockholm om tunge gasskjøretøyer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Den tyske bilprodusenten har utviklet verdens eneste såkalte magergassmotor. Det betyr at den bruker rundt 30 prosent mindre drivstoff enn en normal gassmotor.

Den 6,9 liter store motoren yter 205 kW og har et dreiemoment på 1000 Nm ved 1400 omdreininger i minuttet. Ingen forbrenningsmotor har mindre partikkelutslipp.

De få partiklene som unnslipper kommer fra forbrent smøreolje.

– Det morsomme er at sjåførene her i Sverige foretrekker bilene med gassmotor fordi de bråker og vibrerer mindre og lukter bedre enn tilsvarende biler med dieselmotor, sier Hammarlor

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.