Samsung BD-ES6000, lansert under CES 2012. (Bilde: Samsung)
SMART-SATSING: Alle satser på smarte tjenester og underholdning i alle kanaler under CES i år. Ikke bare Samsung (bildet). (Bilde: AFP)

Kjemper om å underholde deg

LAS VEGAS: Det som en gang var oppgaven til de tradisjonelle leverandørene av TV-signaler er plutselig blitt et brennhett marked som alle ønsker seg en bit av.

Før var dette et deilig lukket marked som oste av monopol, men høyhastighets internett har ødelagt kosen.

Nå vil alle gi deg underholdning. Alle som lager smart-TV-er, spillkonsoller og operativsystemer har meldt seg på kampen om kundene. Stikkordet fra TV-leverandørene er å erobre kundene gjennom internettkoblede TV-er som er såkalt smarte.

Les også: Samsung går i OLED-strupen på LG

LGs smartboks

LG kommer nå med en liten boks som kan tilkobles alle TV-er, enten de er gamle eller nye, og uansett merke.

Ideen er å gi alle tilgang til internett på TV-en, men selvfølgelig også til LGs internettportal.

Boksen, som vil koste mellom 1000 og 1500 kroner, vil kanskje bli den billigste måten å modernisere TV-en på.

Alternativet er å kjøpe en BD-spiller, og få siste versjon av Smart-TV gjennom den.

Les også: Her er LGs super-TV-er

SAMSUNGS SMARTBOKS: Samsung tilbyr smart-TV til alle gjennom en ny veldig kompakt BD-spiller. LG kommer senere i år med en billigere variant uten BD-spiller.
SAMSUNGS SMARTBOKS: Samsung tilbyr smart-TV til alle gjennom en ny veldig kompakt BD-spiller. LG kommer senere i år med en billigere variant uten BD-spiller. Odd Richard Valmot

Smartflom fra Samsung

Samsung har samme idé som LG, men deres boks blir dyrere. Til gjengjeld vil den inneholde en BD-spiller.

Samsung lanserer også en rekke nye hjemmekinoanlegg, fra lydplanker til påkostede 7.1-anlegg og alle skal ha innebygget Smart-TV. Det vil også et vell av nye BD-spillere ha.

De mest påkostede variantene av Samsungs nye TV-er som kommer i andre kvartal, det vil si de som nordmenn vil ha, vil få en spesiell utvidelsesport.

Det betyr at TV-ene kan oppgraderes med bedre prosessor og programvare etter hvert som slike utvikles. En billig måte å holde TV-en oppdatert på altså.

TEST: TV-selgerne kan for lite om TV

GOOGLE: Sony tilbyr både egne og andres TV-kunder GoogleTV som kan styres via en androidtelefon eller via en fjernkontroll med tastatur på baksiden.
GOOGLE: Sony tilbyr både egne og andres TV-kunder GoogleTV som kan styres via en androidtelefon eller via en fjernkontroll med tastatur på baksiden. Odd Richard Valmot

Sony går for Google

Alle TV-produsentene er nok nervøse for hva Apple gjør. De har vist før at de kan snu opp ned på konkurransesituasjonen.

Den største utfordreren til Apple er Google, og Sony har lekt med dem før. I år er samarbeidet blitt mer intimt, og Sony lanserer tre måter å få Google TV som operativsystem på TV-en.

For det første kommer de med en serie TV-er som har Google TV. En annen måte er å bruke en ekstern boks og det kommer to slike. En med innebygget BD-spiller eller den billigste måten uten BD-spiller. En slik boks er ikke bundet til Sonys TV-er, så man kan gi alle TV-er tilgang til Googles TV-satsing.

Forvent mye apper og tilbud gjennom Google, som også vil gjøre mest mulig før Apple eventuelt kommer på banen.

TEST:

Microsoft vil underholde

Mens Google gjør sine hoser grønne hos TV-produsentene bruker Microsoft X-Box, men også i stigende grad Windows, som underholdningskanal.

Det å ha en internettkoblet boks eller PC i stua til folk er et fenomenalt utgangspunkt for å tilby alle slags media. Og det gjør de.

Spesielt i USA. Dette markedet er veldig oversiktlig og enkelt i forhold til alle ulike europeiske land både når det gjelder størrelse, men ikke minst rettigheter til filmer, musikk, spill og andre digitale verdier folk er i markedet for.

Les også: Ultrabook for alle pengene

Les alle våre nyheter fra CES på www.tu.no/forbruker.