First Automobile Worsk (FAW) er Kinas største bilprodusent, her med modellen Bestturn. Selskapet ble startet i 1953. (Bilde: FAW)

Kina raser forbi USA

  • Motor

Kina passerte Japan i 2006 og ble verdens nest største bilnasjon målt i produserte og solgte biler.

Dersom de siste årenes utvikling fortsetter, vil Kina passere også USA og bli størst allerede i 2011.

Konsekvenser

Positivt for Kina som nasjon og deres innbyggere, men heller dårlig nytt for klodens klima.

En studie som Cicero Senter for klimaforskning nettopp har publisert, viser at veitrafikken bidrar fire ganger mer til global oppvarming enn flytrafikk.

25 prosent økning

Ifølge organisasjonen for kinesiske bilprodusenter, CAAM, ble det bygget og solgt i overkant av 8,7 millioner biler i Kina i 2007.

Dette er en økning på 21 prosent fra året før, da det tilsvarende tallet var 7,2 millioner biler. Fra 2005 til 2006 økte den kinesiske bilindustrien med over 25 prosent.

Passerer ti millioner biler

CAAM vurderer det som ganske sikkert at de i år passerer ti millioner solgte og produserte biler i Kina.

– Vi ser for oss en økning på minst et tosifret antall prosent også i årene framover, sier styrenestleder Dong Yang i CAAM til det statlige kinesiske nyhetsbyrået Xinhua .

Fortsatt stort potensial

Dersom det kinesiske bilmarkedet fortsetter å øke med 20 prosent framover, vil landet i løpet av 2011 ha nådd det amerikanske totalvolumet på 16,1 millioner kjøretøy for 2007. I USA har bilmarkedet stagnert, og industrien leverte i fjor de dårligste tallene siden 1998, ifølge Bloomberg.

En stagnasjon i Kina er vanskelig å se for seg. I øyeblikket finnes det kun 44 biler per 1.000 innbyggere i Kina, ifølge Xinhua. Til sammenligning er gjennomsnittet for alle land 120 biler, mens amerikanerne har 750 biler per 1.000 innbyggere.

Ved utgangen av 2007 fantes det 57 millioner motoriserte kjøretøy i Kina, hvorav 21,5 millioner av dem er privateide biler.

– Det er et enormt potensial. Biler kommer til å spille en helt vesentlig rolle i utviklingen framover, samtidig som at økonomien fortsetter å vokse raskt og myndighetene oppfordrer folk til å bruke penger, sier Dong.

Indisk folkevogn

Også i India ligger det an til at bilparken skal vokse mye og raskt framover. På bilmessen i Delhi 10. januar presenterer den indiske bilprodusenten Tata sin People's Car.

Den indiske folkevogna får en utsalgspris på bare 13.000 kroner, og den nybygde fabrikken kommer i første omgang til å rulle ut 250.000 biler i året, mens salgsmålet på noe sikt er én million biler i året, skriver China Daily .

Bilen er markedstilpasset den sterkt voksende indiske middelklassen som nå ønsker å bytte ut motorsykler med biler. En ikke ubetydelig kjøpsgruppe.

Ifølge en fersk rapport fra konsulentselskapet McKinsey vil den indiske middelklassen mer enn tidobles fra dagens 50 millioner mennesker til 583 millioner i 2025.