Må være forberedt: Nettselskapene må ha nok personell og materiell tilgjengelig når ekstremvær som "Ivar" rammer strømnettet, formaner NVE-direktøren. Arkivfoto. (Bilde: Frank Optun Smedegaard)

EKSTREMVÆR

«Ivar» kostet 93 millioner

111.000 mistet strømmen.

Regningen for ekstremværet «Ivar», som feide inn over Trøndelags-kysten og Nordmøre i desember i fjor er klar.

Nettselskapene som ble berørt har beregnet hvor høye utgifter de har hatt i forbindelse med reparasjoner og gjenoppretting av strømforsyningen uværet.

Les også: Superdatamaskinen Vilje oppdaget «Ivar» i siste liten

Trær hyppigste årsak

Ifølge Norges vassdrags- og energidirektorat viser anslagene at kostnadene ender på rundt 93 millioner kroner.

Trær som ble revet ned av voldsomme vindkast og som falt over kraftledninger var den hyppigste årsaken til at totalt 111.000 strømkunder mistet strømmen under ekstremværet.

– God beredskap er viktig for å forebygge omfang og varighet av strømbrudd. Beredskap koster, men NVEs erfaringsrapport om ekstremværet Ivar viser at også kostnadene knyttet til utfall er store, sier NVE-direktør Per Sanderud i en melding.

Halve regningen

Ifølge direktoratets beregninger er det Trønder Energi som sitter igjen med den største regningen på hele 46,5 millioner kroner, altså halvparten av totalkostnadene. Dette nettselskapet hadde flest kunder som ble berørt av strømbrudd, etterfulgt av Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk.

Når det kommer til hvilke nettselskap som har den største andelen av berørte kunder, ligger Selbu elektrisitetsverk på topp. Her mistet alle kundene strømmen.

Over 50 prosent av kundene til Gauldal Energi, Hemne kraftlag og Svorka Energi ble rammet.

– Må være forberedt

I tillegg til utbedringskostnadene må nettselskapene også betale for den perioden de ikke evnet å levere strøm til strømkundene. Nettselskapene må betale kostnadene for såkalt ikke-levert energi (KILE, journ. anm), samt ytterligere kompensasjon til kunder som er uten strøm i over 12 timer (USLA, journ. anm).

Disse kostnadene skal stimulere selskapene til å gjøre forebyggende tiltak i forkant, slik at strømmen ikke går eller er borte så kort som mulig.

– Det er viktig å ha nok personell og materiell tilgjengelig til sikker og effektiv gjenoppretting, også ved omfattende hendelser. Samtidig er god informasjonsberedskap og krisekommunikasjon viktig, dette er noe NVE vil ha oppmerksomhet på framover, sier Sanderud.

Totalkostnadene for uværene «Hilde», som slo til i november samme år, og «Ivar» kommer på totalt 149 millioner kroner.

Les også:

Her henger 1,5 meter is rundt en tynn kraftledning

Kraftselskap øver ikke på terrorangrep

– Vi må bli bedre på alternativ kommunikasjon ved strømbrudd