STARTUP EXTREME

Investorer spyttet inn 6 milliarder i nordiske startups i fjor. Kun 3 prosent gikk til Norge

– Vi har en jobb å gjøre, sier Startup Norway-lederen.

I 2014 publiserte tre europeiske teknologimedier 1300 artikler om europeiske oppstartsbedrifter eller startups.

Kun ni av de omtalte selskapene var norske. Til sammenligning var 84 av dem finske. Det viser en analyse gjort av nettstedet The Nordic Web.

Det ble totalt investert over 800 millioner dollar i nordiske oppstartsbedrifter i 2014, altså rundt seks milliarder kroner med dagens kurs, men kun 3,22 prosent av investeringene ble foretatt i norske selskaper. Over halvparten gikk til Sverige,

Det vil interesseorganisasjonen Startup Norway gjøre noe med.

Målet er å skape en konferanse som kan tiltrekke nøkkelpersoner innen teknologi og innovasjon fra Silicon Valley, Europa og Asia, og skape mer oppmerksomhet rundt norske startups.

Les også: Disse 20 oppstartsbedriftene bør du følge med på i 2015

Tiltrekke internasjonale investorer

Lederen for Startup Norway, Maja Adriansen, viser til nordiske miljøer som får om dagen mye oppmerksomhet internasjonalt både fra media og investorer.

– Det buzzer rundt nordiske startups for tiden, med særlig fokus på startup-scenene i Stockholm, København og Helsinki. Her i Norge har vi en jobb å gjøre for å komme med i søkelyset. Økt oppmerksomhet rundt startups fører igjen til økt interesse fra internasjonale investorer, sier Adriansen.

Hun sier at tilgang på tidligfase­kapital og PR er viktig for å skape nye selskaper som kan være globalt konkurransedyktige.

Norge er verdensledende innen flere industrier som subsea og halvledere, men i mange sammenhenger er dette nesten en hemmelighet, mener Adriansen.

– Vi er ikke flinke nok til å vise det frem. Derfor vil vi at Startup Extreme være en plattform for både å eksponere norske selskaper til et internasjonalt nettverk, og å vise internasjonale investorer og medier hva vi har å by på.

Les også: På tre uker skulle norske gründere erobre Singapore. Slik gikk det

Vise fram norsk natur

Adriansen sier at målet er å skape en unik konferanse.

– Vi vil spille på det beste Norge har å by på av tradisjoner, og av ekstrem og vakker natur. Derfor vil vi arrangere det på Voss. Voss er allerede vert for Ekstremsportveko, en av verdens største ekstremsportfestivaler, og den perfekte settingen for å utforske fusjonen av teknologi og natur, sier hun.

Konferansen er åpen for 300 utvalgte gjester innen teknologi, investorer og grundere, og arrangeres i juni.

Aktivitetene er ikke spikret ennå, muligens blir det rafting, fjell- og brevanding og tur til lokale ølbryggerier. En annen plan er å pitche ideer til investorer mens man hopper i fallskjerm.

De som er bekreftet så langt er investorer fra Silicon Valley, London, som Sean Percival fra 500 Startups og Linus Dagh fra Wellington Partners.

Av medier er Tech.eu, Wired UK, The Next Web og The Nordic Web invitert.

Prosjektet har så langt fått støtte fra Innovasjon Norge og Hordaland Fylkeskommune.

Les også: 12 «fun facts» om norsk nyskapning

Reiser til utlandet

Oppstartsbedriften Unacast er et av de som skal være med på konferansen. De besøkt mange internasjonale konferanser for å møte flere potensielle investorer.

Medgrunder Kjartan Slette sier at utenlandske investorer ser ikke mot Norge for å finne de neste rising tech stars.

– Hvorfor skulle de? Det har vært svært lite bevis de siste årene på at det er nok startups med globalt potensiale. Parallellt har det vært få tilgjengelige møteplasser for å gjøre Norge til et interessant prospekt i seg selv, sier Slette.

Les også: 

Tre råd til grundere som vil gjøre det stort

9 grunner til at prosjektet feiler før det engang har begynt

Da bedriften skulle selges, la 25 av de ansatte sparepengene på bordet