PÅ EN STILLE DAG: Ekofisk-feltet i uvanlig stille vær. (Bilde: Kjetil Alsvik)
3D MODELL: Slik visualiseres Ekofisk-komplekset med et forsyningsfartøy under en gangbro. Alle miljødata påvirker skipets bevegelser i modellen. (Bilde: Anders J. Steensen)

Integrert logistikk på Ekofisk

  • Olje og gass

Ekofisk-komplekset består av flere plattformer med gangbroer imellom. Men det er også et omfattende røranlegg og elektriske kabler samt seismiske kabler på havbunnen.

Å unngå skade på disse er viktig for ConocoPhillips, og derfor installerer selskapet nå dette avanserte verktøyet for å simulere og senere styre logistikkoperasjonene ute på feltet.





Uavhengig av sikt

Utgangspunktet for systemet er Google Earth og en teknologi med en blanding av satellittbilder og 3D digitale modeller. Ved å zoome seg inn over Ekofisk-området kommer en detaljert 3D Intellifield av feltet opp på skjermen.

Også fartøyer som betjener Ekofisk er modellert i samme skala i systemet.

Sanntid

Forskjellen fra Google Earth er at modellen og visningen er i sanntid. Miljødata som vindstyrke og retning, bølgehøyder og bølgeretning vises i modellen.

Skipets eller fartøyenes posisjoner, fart og retning leses fra AIS-enheten (automatic identification system) om bord. Dermed kan operatøren på land få et sant bilde av forholdene ute på Ekofisk, enten det er natt eller dag, eller andre forhold som hindrer sikt.





Dynamisk modell

Verktøyet, som leveres av Kongsberg Maritime Intellified brukes til å få de sikreste og best mulige laste- og losseoperasjoner for fartøyer som betjener Ekofisk.

Modellen er dynamisk, slik at den viser bevegelser, både de som gjøres fra skipet og de som påvirker skipet. Dermed kan det under planlegging av laste- og losseoperasjoner bestemmes best mulig bevegelsesmønster og posisjoner for skipet.

Det gjøres ved at systemet brukes som en simulator.

– Vi kaller dette power point engineering, sier Børge R. Kolstad i Kongsberg Maritime Intellifield.

– Godt samarbeid

Han forteller at deres motto i arbeidet med denne modellen har vært at dersom den lar seg visualisere, så er det mulig å optimalisere.

– Vi har hatt et meget godt samarbeid med ConocoPhillips i arbeidet. Vi ser frem til at systemet tas i bruk på Ekofisk og i Tananger, sier han.