Rune Bakke (55) har sin bakgrunn blant annet fra Horten Ingeniørhøgskole. Toppsjefjobber i flere land har gitt ham nye perspektiver.

RUNE BAKKE - FORTEQ GROUP

Ingeniøren har spesialisert seg på å gjøre tapsbedrifter til gullgruver. Slik gjør han det

Ingeniører har unike fortrinn som ledere, mener Forteq-sjef Rune Bakke.

Rune Bakkes lederfilosofi

Rune Bakke inngår i to grupper som hver for seg er relativt små. Ikke bare er han CEO med teknologibakgrunn (kanskje mer uvanlig i Norge enn ellers), men også er han en av få utvandrede nordmenn som leder et internasjonalt selskap.

Vi spurte Bakke om hva som er hans fem viktigste prinsipper for ledelse. Her er listen:

  1. Ha en tydelig strategi. Kommuniser den internt og sørg for å implementering. Involver alle "key stakeholders" i strategiutviklingen. Få folk med på laget.
  2. Ha fokus på resultater. Sett tydelige resultatmål. Sjekk oppnåelsen underveis. Mist aldri fokus på detaljer.
  3. Vær tilgjengelig, villig til å coache, og hjelp medarbeiderne til å lykkes.
  4. Etabler og dyrk en kultur for kontinuerlig forbedring.
  5. Hold en flat organisasjonsstruktur og del informasjon internt. La ansatte få vite hvordan selskapet går.

Forteq Group

  • Har ca. 900 ansatte
  • Base i Nidau, Sveits. Har flere avdelinger for engineenering og produksjon i Europa, Asia og USA.
  • Leverer blant annet høypresisjons plastikk-komponenter til farmasøytisk industri og pumpesystemer til bilindustrien.
  • Forteq jobber med hele verdikjeden - fra design og utvikling, til produksjon og pakking.
  • Vestfoldingen Rune Bakke er CEO.

NIDAU, SVEITS: Nordmannen Rune Bakke (55) i Forteq Group har snudd bedrifter på hodet tidligere. Reorganisert virksomhetene for lønnsomhet og vekst.

Han har gjort jobben i Norge, Kina, Malaysia og i England. De ni siste årene har fokuset vært på Forteq Group i Sveits, der han som CEO har snudd en tidligere tapsbedrift til gullgruve.

Investorene som satset på den tiltaksomme ingeniøren og det tidligere Nito-medlemmet fra Vestfold har allerede fått innsatsen tilbake flere ganger.

Hemmeligheten bak den formidable snuoperasjonen er en bevisst satsing på design og engineering.

– Vi må kjenne produktene til kundene våre. Ha kunnskap om funksjonene.  Vite hvor våre leveranser skal passe inn og bygge kompetanse på utvikling selv. På den måten kommer vi mye tettere på kundene. Vi kan komme med våre forslag til hvordan vi kan løse oppgaven bedre – både for dem og oss, forklarer Bakke på møterommet ved Forteqs hovedkvarter i Nidau, halvannen times togtur sørvest for Zurich.

Fokus og volum

Kundene Bakke snakker om befinner seg hovedsakelig i to verdensomspennende industrier: Bil og farmasi. For eksempel leverer Forteq komponenter til olje- og vannpumper til flere av de store bilkonsernene.

– Vi kan polymerer. Og utviklingen innen plast er stor. Vi har i tillegg spesialisert oss på å kombinere metall og plast – noe som er spesielt attraktivt i hurtig bevegelige slitedeler til bilindustrien. Som kjent pågår det et rotterace for å redusere både vekst og unødig friksjon i bilmotorene, forteller han, mens han viser frem mange av de forskjellige motordelene der forteq leverer komponenter.

– Et av våre fortrinn er at vi kan komme med forslag til løsninger som hjelper bilindustrien til å bli mer miljøvennlig. Hvert gram teller, forteller Bakke entusiastisk, og viser frem en slide som illustrerer verdien på det voldsomme bilmarkedet:

– I år produseres det 84 millioner biler i verden. Bransjen omsetter for hundrevis av milliarder av dollar. I 2025 er estimatet at det skal produseres 108 millioner biler. Mange av dem selvkjørende. Bilen blir jo kort og godt en computer på hjul. Det vil bare bety nye muligheter for oss, bedyrer han.

Livsviktige leveranser

De siste par årene har selskapet brukt sin kompetanse også til å komme tettere på legemiddelbransjen og medisinsk teknologi. Om lag en femtedel av Forteqs virksomhet kommer nå fra nettopp dette området.

Innen farmasi og medisin leverer de blant annet dosetellere for inhalatorer, hylstere for avføringsprøver, enganginstrument for innføring av prevensjon for kvinner og elektrisk skalpell, der noe av funksjonen er et avsug for å lede bort lukt og røyk fra ”brente innvoller”.

Spekteret er med andre ord stort. Kjennetegnet for alt som produseres er plast, noen ganger i kombinasjon med metall, volum og presisjon.

– Det er superviktig at man teller doser på kritiske medisiner som skal inhaleres. Det kan være kritisk for brukeren å holde tellingen slik at det ikke går tomt. Mange av produktene våre er del av livsviktige funksjoner, forklarer den energiske ingeniøren, og viser frem et annet design fra forteq: 

– Når gynekologen skal plassere en spiral, er det viktig at instrumentet fungerer. Det ser kanskje lett og enkelt ut når det er ferdig utviklet. Men jeg kan love deg at det er temmelig avansert. Attpå til skal det produseres i noen millioner eksemplarer i henhold til kundens, legens og pasientens behov, forteller Bakke, som nylig har bidratt til å utvikle både en engangsnål som skal under huden for å hente testmateriale, og en syltynn nål for plassering av medisin i øyeeplet.

– Når vi skal inn i kroppen blir det spesielt viktig at vi leverer i henhold til våre krav. Innen medisin kommer vi også stadig tettere på kundene. Som et strategisk grep har vi nå også fått godkjennelse av sveitsiske myndigheter til å oppbevare medisiner i doser som skal monteres inn i produkter som ferdigstilles i kundens forpakning, forteller Bakke.

Viktig å velge bort

Et av de første strategiske trekkene Bakke gjorde da han kom til Forteq for snart ti år siden, var å innse at det var nytteløst å komme i tett dialog med alle selskapets 300 til 400 kunder. I stedet falt valget på å fokusere på færre og større kunder – og å komme tettere på produktutviklingen.

I dag har konsernet 20-30 store kunder, som i økende grad slipper Bakke og hans ingeniører inn i sine, som oftest hemmeligstemplede, designprosesser.

– Da jeg begynte i august 2006 hadde vi ikke en optimal kontakt med kundene. Det var begrenset hva vi bidro med på innovasjon. Jeg gikk selv i dialog med kundene. Fordelen med å være ingeniør, er at du kommer langt i dialog med kundenes utviklingsavdelinger. Men jeg har selvsagt måttet bygge opp design- og ingeniørmiljøet rundt meg. Jeg klarer på ingen måte å gjøre jobben alene, påpeker han.

– Men som leder har jeg fått mye ut av å gå foran. Og vise at jeg bidrar både innen design og salg. Da jeg kom tok jeg selv det globale ansvaret for engineering. Jeg er tilgjengelig for både ingeniørene og selgerne, forklarer han.

I dag har selskapet bortimot 60 ingeniører i sin globale utviklingsavdeling.

– Det er her vi investerer videre. Produksjon er en ting. Men design, utvikling og kvalitet blir stadig viktigere, forklarer Bakke, som nådde sine ambisjoner om «flawless» design og lansering – i henhold til tid, kost og kvalitet  - i perioden 2010-2012.

Lager verktøy selv

Under en rundtur på fabrikken får TU en innføring i hva som foregår når plastbitene støpes og settes sammen til ferdige produkter.

Maskineriet kan kjøpes av hvem som helst, men selve verktøyene, og støpeformene, lager Forteq i høy grad selv.

– Det ligger mye teknologi i formene. Vi kjøper noe av det fra Kina. Jeg er ikke redd for å dele med kineserne. Tvert i mot deler vi kompetanse med våre kinesiske kolleger. Det bidrar til å gi oss en ledende posisjon innen teknologi og styrker oss i det kinesiske markedet, sier han.

Liker «den norske modellen»

Det er ikke til å komme fra at det har vært noen tøffe tak for å gjøre Forteq lønnsom. Det har vært nedskjæringer og omorganiseringer. Utfasing av gamle produkter og kunder – og design av nye.

Både i dette arbeidet, og i sin daglige rolle som sjef for snaut 900 ansatte verden over, har Bakke fått god uttelling på sin evne til å være tydelig og handlekraftig. Til tross for de tøffe takene han har gjennomført, sverger han til den norske modellen.

– Det er viktig med en flat struktur. Her i Sveits scorer skandinaviske ledere høyt på måten vi leder på. Flatt, åpent og involverende.

– I Tyskland er lederstilen en helt annen. Mye mer hierarkisk. Jeg reiser jevnlig ut til våre andre lokasjoner i England, Italia, Kina, USA, Tsjekkia og Nederland for å dele informasjon om selskapet – og hvor vi er på vei, forteller Bakke. En av grunnene til at fremførelsen blir tatt godt imot av de ansatte, er at det er Bakke selv som leder strategiarbeidet.

– Vi legger strategi for fem år av gangen. Nå er vi i ferd med kartet frem til 2022. Jeg kom nettopp fra en konferanse i USA der bilindustrien snakket om fremtiden. Det er ikke små endringer den bransjen skal utsettes for de neste årene. Målet om at bilene i fremtiden kommer til å være selvkjørende og elektriske er nærmest vedtatt, forteller Bakke, men legger til at det vil ta noen år.

– Presset for å få ned forbruket på konvensjonelle brenselsmotorer vil bare bli viktigere – og vil vare i mange år ennå. Men vi må begynne posisjoneringen for fremtiden nå.

Ståltro på cluster

De fleste som tenker på sveitsisk industri, tenker gjerne på klokkeindustrien og all finmekanikken som inngår i produkter fra Rolex, Victorinox, Omega og andre kjente merkenavn. Det gis ikke ekstrapoeng for å anta at Forteq har hatt fordel av å være lokalisert i samme geografiske område som disse.

– Det er utvilsomt en premiss for vår suksess. At vi er en del av et etablert og verdensledende kluster av finmekanikk.

– Jo mer elektronisk verden blir, vil behovet for ekspertise innen finmekanikk, polymerer og presisjon øke. Vi ville ikke vært der vi er i dag uten å være en del av presisjonskulturen her lokalt, forklarer han, og legger spesielt vekt på rekruttering av talenter fra urverksindustrien.

Volum driver lønnsomhet

Rune Bakke spekulerer ikke når selskapet utvikler nye produkter. I et stort regneark scorer han både bransjer og muligheter for å finne ut hvor inntjeningen er best.

En av premissene er høyt volum. Som eksempel tikker det ut et titalls millioner tellehjul til inhalatorene vi var innom – typisk noen titalls i minuttet. Støpt og montert sammen 24 timer i døgnet – hele uken gjennom, ferdig til bruk. Jo større seriene er – og jo mer presisjon som forventes, desto mer interessert blir Bakke i produktet.

Etter som Forteq ennå er i privat eie, finnes det ikke offisielle tall på omsetning og lønnsomhet. Bakke kan imidlertid indikere at de i 2015 omsatte for en drøy milliard norske kroner, med bra lønnsomhet på bunnlinjen. Et annet viktig mål, var at selskapet i fjor nådde hittil høyeste nivå i andel omsetning fra nye produkter, noe som er selve grunnlaget for vekst.

I løpet av de neste fem årene har Bakke tatt mål av seg til å doble omsetningen.

– Vi er et lite selskap i forhold til mange av konkurrentene. Men vi er på vei opp. Vi er globale og finansielt sterke. Det er utvilsomt et fortrinn. Og vi har eiere som satser på oss. Jeg er motivert og blir her gjerne noen år til, forteller Bakke.

– Man må aldri undervurdere viktigheten av å tjene penger. Etter at vi har økt lønnsomheten kan vi investere mer i produkter – som alltid utvikles sammen med kunden, avslutter Bakke.

– Norge selger for tidlig

Bakke bruker ikke mye tid på gamlelandet. Etter 26 år utenlands, fokuserer han arbeidskraften utelukkende på verdensmarkedet. – Norge blir litt lite internasjonalt. Og Forteq er et selskap med kunder og virksomhet over hele verden.

– Det jeg er mest kritisk til i Norge, er at det er en tendens til å selge ut gode selskaper for tidlig.

– I 1999 hadde jeg ansvaret for å selge Pronova Biopolymer. Selskapet hadde funnet sin modell og tjente gode penger. Så valgte Norsk Hydro å selge. DA gadd jeg ikke mer – og fikk meg heller ny jobb utenlands, avslutter Bakke.