KARBON: Hurtigbåten Trondheimsfjord I og søsterskipet Trondheimsfjord II er bygget ved Brødrene Aa i Hyen i 2008. Båtene går i 32,5 knop og har plass til 130 passasjerer. Fra 2014 kan de erstattes av batteridrevne hurtigbåter. (Bilde: Fosen Trafikklag)
KJAPP TUR: Kollektivselskapet AtB forbereder anbudspapirene til ny kontrakt på sambandet Trondheim-Vanvikan. Overftarten er på ca. 25 minutter. (Bilde: Googlemaps)
UTÅLMODIG: Adm.dir. Nilas Aadland i Fjellstrand vil bygge null-utslippsferge nå. Verftet har kapasitet og kompetanse klar. (Bilde: Fjellstrand)
BILKONSEPT: Fjellstrand har utviklet konsept for bil- og passasjerferje for batteri. Den lades ved hvert anløp og fullades to-tre timer i løpet av natta. (Bilde: Hareid Design Mill)

Vil ha batteridrevet hurtigbåt

  • Industri

Når kontrakten på sambandet Trondheim-Vanvikan skal ut på anbud igjen, kan det bli krav om 0-utslipp og dermed i praksis batteridrift. Det er målet til fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap).

Han vil gå foran og vise at Trondheim og Sør-Trøndelag fortsatt er sentrum for maritim teknologi og miljøvennlig transport. Neste uke bevilger Fylkesutvalget en halv million kroner til kollektivselskapet AtB for å utvikle konseptet som en forberedelse til anbudskonkurransen.

– Ved å legge til rette for det, vil vi med dette anbudet kunne bidra til innovasjon og nyskaping blant norske verft og leverandører, sier Sandvik til TU.

Griper muligheten

Hurtigbåtleverandør Fjellstrand AS jobber allerede med flere prosjekter og har konsepter på tegnebrettet.

– Dette er veldig interessant for oss. Batteridrevne ferjer er helt ideelt for mange av de norske sambandene, sier administrerende direktør Nils Aadland ved Fjellstrand.

Han kjenner ikke den aktuelle ruten, men mener at hurtiggående passasjerbåt opp mot 30–34 knop er fullt mulig, men avhengig av sambandets lengde og passasjertall.

Les også: Står klar med batteriferje

Vil bygge batteridrevne ferjer

Spørsmål om vekt

– Batterikapasitet er alltid kritisk. Skal det gå veldig fort og over litt tid, vil vekten av batterier bli høy. Men veldig ofte er det mye å hente på å gå litt ned på farten, sier Aadland. Ha sier at det er en rivende utvikling å batteriteknologi for tida. Effekt i forhold til vekt og levetid endres, og det betyr mye for totalkostnad.

Det beste spekteret er mellom 50-80 prosent lading og spotlading ved hvert anløp når batteriet har under 80 prosent effekt.





Karbonbåter

Trondheim-Vanvikan trafikkeres i dag av to hurtigbåter bygget i karbon ved Brødrene Aa i 2008. De 24,5 meter lange fartøyene på rundt 160 tonn, har plass til 130 passasjerer og en toppfart på 32,5 knop. Overfartstiden er på 25 minutter i dag.

Båtene ble bygget for å gå inn på ruta Trondheim - Vanvikan da Fosen Trafikklag fikk den seks år lange kontrakten med fylkeskommunen. Den går ut i 2014. Da kan batteridreven hurtigbåter ligge til kai for å ta de første passasjerene om bord.

– Det er målet. Vi vil være først ute. I Trondheim har vi en stor el-bilpark allerede, alle bussene skal etter hvert over på biogass. Nå vil vi være verdens første til å ha et batteridrevet hurtigbåtsamband, sier Sandvik.