SEISMIKK: Myklebust Verft skal utruste seismikkfartøyet for Sanco Shipping. Verfet inngår i Kleven Maritime. Skipsteknisk I Ålesund leverer designen, ST 324 CD. (Bilde: Kleven Maritime)
PSV: STX OSVs verft i Brevik skal bygge ferdig to forsyningsskip for Island Offshore. Skrogene leveres fra Romania. Design: Rolls-Royce UT 776 CD. (Bilde: STX)

Verftene soper inn kontrakter

Kleven Maritime og STX annonserer nye kontrakter.

  • Industri

De største norske verftene er i ferd med å fylle opp ordrebøkene. Etter en noe treg start på året, ser det ut til å løsne for offshoreskip.

I løpet av den siste drøye måneden har Kleven Maritime fått tre kontrakter verdt til sammen 1,2 milliarder kroner.

STX OSV har flere verft å fylle opp, men holder stødig kurs. Siste kontrakt inn er levering av to forsyningsskip til Island Offshore, en kontrakt verdt ca. 750 millioner kroner. Skipene bygges med Rolls-Royce-design UT 776 CD og utrustes ved Brevik-verftet.

Seismikk-opsjon

Kleven Maritime har fått kontrakt med Sanco Shipping for et seismikkskip med design fra Skipsteknisk i Ålesund, ST 324 CD. Fatøyet blir 88,9 meter langt og 21,5 meter bredt og med en dødvekt på 2.700 tonn.

Skipet utrustes ved Kleven-gruppens verft i Gursken, Myklebust Verft og levers i 2013. Sanco Shipping har opsjon på ytterligger ett skip

Lokal klynge

Konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven Maritime er svært glad for at verftsgruppen som utmerker seg med å utføre mer arbeid i Norge enn andre, klarer å hale i land kontraktene.

– Det er gledelig for Kleven Maritime og Myklebust Verft at Sanco Shipping velger å kontrahere lokalt. Jeg mener at dette i tillegg er med på å understreke styrken i den lokale maritime klyngen, sier Rasmussen i en pressemelding.

Sanco Shipping driver i dag fem seismikkskip.

Romania-skrog

Forsyningsskipene STX bygger for Island Offshore blir 96,8 meter lange og 20 meter brede.

Skrogene bygges ved STX' verft Braila i Romania. Det første skipet leveres første kvartal 2013 og det andre i tredje kvartal samme år.