LNG-DRIFT: LMG Marin har designet LNG-fergene. Lengde: 93 meter, bredde 16,4 og 4 meter dypgang. Propulsjonssystem: Promas fra Rolls-Royce (gassmotor + propulsjon) Ferjen får en kapasitet på 80-120 biler og 390 passasjerer. Hastigheten vil være på 12-19 knop. (Bilde: Torghatten Nord)
Administrerende direktør i Torghatten Nord AS, Bjørn Laksforsmo og nybyggsdirektør ved verftet Remontowa, Jan Paszkowski, signerte nylig kontrakt om bygging av fire nye LNG-ferger. (Bilde: Torghatten Nord)

Valgte polsk for gassferger

  • Motor

Torghatten Nord hadde et vell av tilbydere å velge blant da de skulle bygge fire nye LNG-ferger til hurtigbåtstrekningene Bodø-Værøy-Røst-Moskenes og Lødingen-Bognes.

Les saken: Verft i kø for LNG-bygg

Polsk signering

Nå har de besluttet å signere kontrakt med verftet Remontowa i Gdansk i Polen.

– Remontowa er et trygt valg for oss. De har lang erfaring på bygging av ulike typer ferger og sitter med en solid kompetanse på gassferger, sier administrerende direktør Bjørn Laksforsmo i Torghatten Nord i en pressemelding.

Han legger til at de allerede har fire ferger under bygging hos Remontowa.

– De vant ikke bare på pris, men også på kvalitet og leveringsdyktighet, sier Laksforsmo.

LNG-DRIFT: LMG Marin har designet LNG-fergene. Lengde: 93 meter, bredde 16,4 og 4 meter dypgang. Propulsjonssystem: Promas fra Rolls-Royce (gassmotor + propulsjon) Ferjen får en kapasitet på 80-120 biler og 390 passasjerer. Hastigheten vil være på 12-19 knop.
LNG-DRIFT: LMG Marin har designet LNG-fergene. Lengde: 93 meter, bredde 16,4 og 4 meter dypgang. Propulsjonssystem: Promas fra Rolls-Royce (gassmotor + propulsjon) Ferjen får en kapasitet på 80-120 biler og 390 passasjerer. Hastigheten vil være på 12-19 knop. Torghatten Nord

Milliardkontrakt

De nye fergene skal gå i det høyeste fartsområdet i Norge, og vil ha en kapasitet på 80-120 biler og 390 passasjerer. Hastigheten vil være på 12-19 knop. Fergene er designet av LMG Marin.

Kontrakten mellom Statens vegvesen og Torghatten Nord har en verdi på cirka 1,4 milliarder kroner, og omfatter fergetrafikk over Vestfjorden i Nordland.

Håpet

Torghatten Nords valg går imot hva Norsk Industri håpet på.

Bransjesjef Erik Holland uttalte til Teknisk Ukeblad tidligere i år at han håpet ett av de mange norske verftene med kompetanse på ferger og LNG ble valgt.

– Vi har svært god kompetanse i Norge på å bygge LNG-ferjer. Det er flere verft som er aktuelle her, sa Holland.