STRATEGI: Konsernsjef Gunvor Ulstein sier at ordresituasjonen for verftet og konsernet er god. (Bilde: Tore Stensvold)
SKIPSUTSTYR: Ulsteinkonsernet lever både designpakker og utstyr til avanserte skip. (Bilde: Ulstein)

Ulstein leverer og leverer

  • Industri

Ulstein Group

Skipsindustriselskap med verft, design og engineering, elektro- og automasjon og skipsutstyr. Leverer design- og utsturspakker til eksterne verft.

Verft: Tre offshoreskip i ordre, to seismisskip for Polarcus og ett avansert konstruksjonsskip for Eidesvik Offshore. Kontraktssummer ikke offentliggjort.

Ulsteinkonsernet har tatt en strategisk beslutning om ikke først og fremst å være et verft, men et skipskompetanseselskap. Design og Solutions heter også datterselskapet som har høyest aktivitet, målt etter pressemeldinger og omtale.

Flere ordrer

På nettsidene til Ulstein Group er det det siste året melding på melding om dåp og overlevering, men få nykontraheringer. Likevel hevder konsernsjef Gunvor Ulstein at tilstanden er god.

– Ulstein Group har totalt sett en god ordrebok. Ser vi på verftet har den en ordrebok ut 2012. Våre design-, engineerings- og utstyrsselskap har også mye arbeid framover de nærmeste to årene, sier Gunvor Ulstein.

Avanserte

Seint på høsten i fjor fikk Ulstein Verft ordre på to seismikkskip til Polarcus, med levering i 2012.

I februar tikket det inn enda en ny ordre – etter to års intenst samarbeid med rederi og operatør.

Verftet sikret seg kontrakten med Eidesvik Offshore for bygging av et svært avansert offshoreskip, et IMR/konstruksjonsfartøy med Ulsteins SX148-design. Designere, verft, rederi og offshore subseaeksperter har jobbet tett sammen og utviklet skipet, skreddersydd for en kontrakt Eidesvik og Subsea 7 har med Statoil.

TUNGVEKTER: Det nye konstrukjsonsskipet til Eidesvik Offshore og Subsea 7 er spesialtilpasset oppdrag for Statoil. Skipet er designet og skal bygges av Ulsteinkonsernet. Fartøyet blir 106,5 meter langt og 24,5 meter bredt. Det får toppfart 17 knop og skal ha lugarplass til 90 personer
TUNGVEKTER: Det nye konstrukjsonsskipet til Eidesvik Offshore og Subsea 7 er spesialtilpasset oppdrag for Statoil. Skipet er designet og skal bygges av Ulsteinkonsernet. Fartøyet blir 106,5 meter langt og 24,5 meter bredt. Det får toppfart 17 knop og skal ha lugarplass til 90 personer. Ulstein Group

Mer aktivitet

Finanskrisens innvirkning på markedssituasjonen er imidlertid i ferd med å miste taket.

– Den siste tiden har vi sett en betydelig økning i aktiviteten. Vi ser at marked har tatt seg opp og det er gledelig sier konsernsjef Gunvor Ulstein.

Samba-satsing

Ulsteinkonsernet har fått et godt grep på levering av skipsdesign til det stadig voksende offshoremarkedet i Brasil. Det brasilianske verftet Alianca skal bygge to plattform forsyningsskip med X-Bow-design for rederiet CBO. Rederiet og verftet har allerede fire X-Bow-skip under bygging.

Tore Ulstein ser på kontraktene som strategisk viktig for framtida i Brasil.

– Det er store og omfattende planar for utbygginger på brasiliansk sokkel. Det er derfor viktig for oss å posisjonere oss i dette markedet, sier han.

Tung-satsing

Ulstein utvider sitt engasjement i Nederland. I 2008 ble Ulstein største eiere i selskapet Ulstein Sea of Solutions (USS). USS designer tungløftrigger og tyngre offshoreutstyr.

Nå etablerer Ulstein et nytt selskap i samarbeid med IDEA Heavy Equipment. Det nye selskapet retter seg inn mot tyngre, marine offshorekonstruksjoner.