THINK AGAIN: Think ruller igjen ut fra fabrikken på Aurskog, bare et snaut halvt år etter at en indisk forretningsmann hadde kjørt den norske el-bilen i grøfta. (Bilde: Truls Tunmo)
Katinka von der Lippe er foreløpig taus om Thinks ambisjoner om lansering og produksjon av Think City i USA. (Bilde: Truls Tunmo)

– Think skal lansere USA-planer

Think-ledelsen reiser denne uka til USA for diskutere mulig produksjon av elbilen der, melder miljøbilbloggen Autobloggreen .

Ifølge nettstedet skal Think-direktør Richard Canny til Ann Arbor, like utenfor bilbyen Detroit, og møte representanter fra Michigan og sju andre stater. Målet er å lansere Think City på det amerikanske markedet i midten av 2010.

Ser på utenlandsk løsning

– I øyeblikket kan jeg verken bekrefte eller avkrefte dette. Det jeg derimot kan si, er at vi snur alle steiner og har ikke tenkt å la Think forsvinne. Det betyr at vi også ser på løsninger utenfor Norge, uttaler sjefsdesigner og for tida pressetalskvinne i Think, Katinka von der Lippe, til Teknisk Ukeblad.

Den siste tiden har den norske elbilen blitt linket opp mot flere potensielle partnere. Deriblant den minst like kriserammede bilfabrikken Saab og bilmiljøet rundt Trollhättan.

Les også: Vil redde Saab med Think

– Skal selge tusen elbiler

Svensker vil redde Think

Planla USA-fabrikk

Imidlertid hadde Think alvorlige USA-planer lenge før finanskrisa rullet inn over bilindustrien.

Det er snart ett år siden Think North America ble etablert med støtte fra to av USAs tyngste ventureselskaper – Kleiner Perkins i California og RockPort i Boston. De bidro da med 75 millioner kroner til lanseringen av Think City i USA.

I juni i fjor fortalte daværende Think-direktør Jan-Olaf Willums at de arbeidet med å etablere en ny fabrikk i USA som skulle være på plass allerede mot slutten av 2009.

Les også: Flytter inn hos Al Gore

Think planlegger USA-fabrikk

– Først må vi analysere og kartlegge hvilken del av USA som gir oss best tilbud. Det er stor interesse, også politisk, som vi må forsøke å utnytte etter beste evne når det gjelder støtte og andre insentiver, sa Willums.

Går etter Obamas krisestøtte

Nettopp de offentlige økonomiske insentivene er ikke blitt mindre siden da. Tvert imot kan det vanke milliarder av krisedollars til fabrikanter av mer miljøvennlig og framtidsrettet bilteknologi.

I januar ble Thinks nødvendige brofinansiering på 40 millioner kroner skaffet til veie ved hjelp av amerikanske Ener1 Group som gjennom sitt datterselskap produserer litium-ionbatterier blant annet beregnet på Think City.

Ifølge Dagens Næringsliv har selskapet den siste tiden investert over 200 millioner dollar i nye batterifabrikker.

Samtidig har Enerdel søkt amerikanske myndigheter om å få lånegarantier fra bilindustriens krisepakke på 480 millioner dollar for å utvide kapasiteten på batteriproduksjonen.

– De statlige finansieringspakkene i USA gir store muligheter for elbiler, konstaterte nordmannen Ulrik Grape, som er administrerende direktør for Enerdel, overfor DN for halvannen måned siden.

Må lykkes i løpet av mars

– Vår tilnærming til dette er at vi fortsatt har en ledelse på resten av elbilmarkedet. Og vi merker at vi møter større forståelse for vår unike kompetanse i utlandet enn vi gjør i Norge, sier Katinka von der Lippe.

Think har nå fått utvidet fristen til å reise kapitalen som trengs for å starte opp igjen produksjonen for fullt på Aurskog og unngå konkurs. Tidligere har Think-styret anslått at det trengs ytterligere 40 millioner dollar.

– Vi jobber med å rekapitalisere selskapet og skape verdier for kreditorene. Nå har vi fått mer tid til å jobbe videre med dette utover i mars. Fristen er utvidet, og det er vi tilfredse med, sier styreleder Svein S. Jacobsen til Romerikes Blad .