INDUSTRI

Tester livbåter i fryselager

KALDT: Sikkerhetsutstyr og navigasjon skal tåle ned til -30 uten problemer. Livbåtene er testet ned i minus 36 grader.
KALDT: Sikkerhetsutstyr og navigasjon skal tåle ned til -30 uten problemer. Livbåtene er testet ned i minus 36 grader. Bilde: Stena
Tore Stensvold
27. juni 2011 - 07:29
Vis mer

For første gang er utstyr for bruk under ekstreme isforhold i maritim virksomhet fullskalatestet i Norge.

Livbåter og redningsbåter fra Norsafe som skal brukes på boreriggen Stena Drillmax Ice må ha godkjennelse for ekstreme isforhold, DNVs Polar Class 5 og Notasjonen "Winterized cold".

Kongsberg Devotek står bak testene, som ble gjennomført i et fryselager på Karmøy. Lederen for selskapets maritime avdeling i Ålesund, Baard Røsvik, sier at dette er første gang det er gjort slike klimatester i Norge.

Les også: Skjerper kravene til livbåter i oljeindustrien

KJØLIG: En redningsbåt og en livbåt i fryselageret til Nordic Pelagic på Karmøy  testes før montering på Stena Drillmax Ice.
KJØLIG: En redningsbåt og en livbåt i fryselageret til Nordic Pelagic på Karmøy testes før montering på Stena Drillmax Ice. Kongsberg Devotek

Funksjonstest

Sjøsprøyt ble simulert med påsprøyting av saltvann. Deretter ble det testet at kroker og utløsermekanisme og annet likevel fungerte.

– Vi fikk testet alle sikkerhetsfunksjoner og at mat, vann og motor om bord i livbåtene ikke frøs selv under –36 grader, sier Røsvik til Teknisk Ukeblad.

Han opplyser at Kongsberg Devotek har utviklet det de kaller Devotek Arctic Test Center. Selv om livbåtene til Stena-riggskipet ble testet i fryselageret til Norway Pelagic på Karmøy, betyr ikke det at andre produkter må fraktes dit for testing.

– Vi har utviklet et mobilt laboratorium. Vi kan ta det med hvor som helst hvor det finnes fryselagre, sier Røsvik.

Les også:

ÅPENBART: Luke til livbåt fra Norsafe er sprøytet med saltvann i minus 36, men lar seg likevel åpnes.
ÅPENBART: Luke til livbåt fra Norsafe er sprøytet med saltvann i minus 36, men lar seg likevel åpnes. Kongsberg Devotek

Sikkerhet først

DNV har ikke som krav at utstyr skal fullskalatestes, men påpeker at test er en god måte å dokumentere at sikkerhetsutstyr skal tåle minus 30 grader.

– Winterized-notasjonen er innført med bakgrunn i at alt utstyr som har med sikkerhet og navigasjon til enhver tid skal være tilgjengelig, operativt og isfritt. Testresultater vil være en viktig del av denne dokumentasjonen, sier Morten Mejlænder-Larsen, leder for DNV Arctic Operation and Technology.

Utstyr må holdes oppvarmet og isfritt til enhver tid. Det kan være energikrevende. Under testene ble båtene filmet med IR-kamera for å finne ut hvor varmetapet er størst. Kongsberg Devotek ser muligheter for å bidra til produktforbedringer på flere områder.

– I tillegg til å teste funksjon i ekstrem kulde gir testresultatene også innspill til endringer, både for bedre funksjonalitet samt energisparing, sier Røsvik.

Les også: Livbåtkrav skjerpes

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

TØFFING: Verdens første boreskip for ekstreme isforhold, Stena Drillmax Ice. Skal tåle is på opp til 2,2 meter. Det 228 meter lange og 42 meter brede skipet har et deplasement på 98.000 tonn.
TØFFING: Verdens første boreskip for esktreme isforhold, Stena Drillmac Ice. Skal tåle is på opp til 2,2 meter. Det 228 meter lange og 42 meter brede skipet har et deplasement på 98.000 tonn. Stena

Dokumentasjon

Stena Drillmax Ice bygges nå ved Samsung Heavy Industry i Korea og får DNV Polar Class, PC5 og Notasjonen Winterized cold. Alt utstyret om bord skal kunne tåle temperaturer ned til minus 30 grader.

Norsafe er glad for at de har god dokumentasjon.

– Det er første gang vi leverer livbåter som skal svare til DNVs Winterized Cold notasjon, og det er viktig for oss å levere solid dokumentasjon på at vi oppfyller kravene, sier salgssjef Oskar Havnelid i Norsafe.

Stena Drillmax Ice skal leveres i 2012 og er utstyrt med fire livbåter og to redningsbåter som nå har fått godkjentstempel for bruk i polare strøk.

Les også:

Satte verdensrekord for livbåter

Jomfrustup for turbolivbåt

Pengekrangel om livbåtfeil

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.