SATSER HØYT: Regjeringen ser store muligheter for norsk industri i Galileo-utbyggingen - store nok til at Norge er villig til å påta seg store økonomiske forpliktelser på kjøpet. (Bilde: ESA )

Staten kjøper seg inn i Galileo

  • IT

Galileo er utviklet av den europeiske romorganisasjonen ESA (European Space Agency), der Norge har deltatt i utviklingen av systemet.

Nå skal EU stå for utbyggingen. Det er i denne fasen at regjeringen nå melder Norge på som aktiv deltaker.

– Galileo er et banebrytende prosjekt, både fordi det er første gang EU bygger ut felles infrastruktur av denne størrelsen, og fordi det er et enormt industriprosjekt. Prosjektet får stor betydning for utviklingen av europeisk romindustri, og derfor er det er viktig at norske bedrifter nå får mulighet til å posisjonere seg, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad i en pressemelding.

Les også:

Har Galileo i kikkerten

Storsatsing

Alene i løpet av de nærmeste fire årene vil Norges deltakelse medføre forpliktelser på rundt 600 millioner kroner, opplyses det videre.

Galileo-prosjektet ble initiert i 1997, og blir Europas eget satellittsystem for navigasjon.

EU-kommisjonen har tidligere satt av 3,4 milliarder euro til prosjektet, og påtok seg i april i fjor også ansvaret for å gjennomføre prosjektet, sammen med Galileo Supervisory Authority og ESA, den europeiske romorganisasjonen.

Les også:

Flere systemer på gang

Navigasjonssystemet skal bestå av 30 satellitter og ha basestasjoner over hele verden.

Galileo skal kunne brukes sammen med amerikanske GPS og vil øke nøyaktigheten fra dagens 5-20 meter med GPS, til ned mot 1-3 meter ved bruk av Galileo og GPS sammen.

Foruten amerikanske GPS, arbeider også Russland, Kina og Japan med utvikling av egne systemer.

– Styrker sikkerheten

Gjennom Galileo vil også EU etablere slik infrastruktur, og samtidig sette industrien i stand til å ta del i et raskt voksende marked for navigasjonstjenester og -produkter, framheves det i pressemeldingen.

– Den største forskjellen for norske brukere blir økt nøyaktighet og sikkerhet i bruken av satellittnavigasjon, særlig i nordlige områder. Dette er viktig både for skipsfart, helikoptertjenester og offshorevirksomhet. Samtidig er det viktig at redningstjenesten, får best mulige verktøy. Med vår lange kystlinje og store havområder, har satellittnavigasjon stor betydning for sikkerheten til sjøs, sier Brustad.