UTVIDER: Administrerende direktør Sverre Bisgaard har i dag et langt bredere produktspekter å tilby sine kunder enn ved starten for fem år siden. (Bilde: Finn Halvorsen)
(Bilde: Finn Halvorsen)
DYREBAR BOKS: Slike bokser for frekvensgenerering er allerede oppe i verdensrommet i Galileos to testsatellitter. - Hver boks koster anslagsvis åtte millioner kroner, sier produktansvarlig Roger Fredriksen (bak). Her sammen med ingeniør Per Skuthe. (Bilde: Finn Halvorsen)
HÅNDARBEID: Produksjonen hos Norspace er i stor utstrekning basert på manuell håndtering. Slik lodding krever stødige fingre. (Bilde: Finn Halvorsen)

Har Galileo i kikkerten

  • IT

– Vi har våre bokser om bord i de to prøvesatellittene som allerede er skutt opp. Ytterligere fire er bestilt og under produksjon. Og vi har godt håp om at vi får leveranser til samtlige 30 Galileo-satellitter, sier administrerende direktør Sverre Bisgaard.





Fra analog til digital

Norspace er godt etablert med analoge produkter. Det startet med bruk av akustiske overflatebølgefiltre til analog signalbehandling, alt fra frekvensomforming, filtrering, forsterkere, oscillatorer til signalgenerering. De har faktisk sine produkter i over 130 satellitter så langt.

– Vår første produkter var i første rekke rettet mot satellitter for mobilkommunikasjon. Dette har så langt gitt oss meget gode resultater. Med utviklingen av Galileo-produktene utvider vi nedslagsfeltet også til å gjelde navigasjonssatellitter. Vi snakker her om utstyr for frekvensgenerering, sier Bisgaard.

Dermed har bedriften fått et bredere fundament og blir litt mindre sårbare for svingninger i bransjen. Norspace har gått med betydelige overskudd siden starten i 2003.









Et tredje ben

– Vi har også utvidet produktporteføljen med et tredje ben basert på en lisens fra Thales. Det betyr at vi også beveger oss inn på produkter for satellitt telemetri og fjernstyring. Dette er et område vi kan pense oss forholdsvis greit inn på med vår eksisterende kompetanse, sier Bisgaard.

Spesielt gode var årene 2006 og 2007. Fjoråret ble ikke fullt så bra, men også der viser regnskapet overskudd.

– Det globale markedet for denne type produkter ligger på rundt 200 millioner kroner pr. år. Vårt siktemål er å ta en betydelig del av dette markedet, kanskje 30–40 prosent.

– Vi er avhengige av å få et visst volum for å kunne konkurrere. Med dette nye produktspekteret, og med leveranseutsiktene på Galileo-fronten frem mot 2013, ser vi lyst på fremtiden. Allerede for 2009 ser vi betydelig bedre ordreinngang enn for 2008, sier han.