Lennart Korsnes og Dag Ronny Valde (bak) monterer vakuumdoer til et cruiseskip som bygges i Frankrike. Skipet skal ha plass til 3.600 passasjerer. (Bilde: Tore Stensvold)
Montør Hege Tøsvik montør hos Jets på Hareid, Herøy, i arbeid med ferdigstillelse av en vakuumarator. (Bilde: Tore Stensvold)
TILTALENDE: Jets har lagt vekt på design, funksjonalitet og å gjøre de nye vakuumdoene like støysvake som vanlige toalett. (Bilde: Jets)
FoU-direktør Tor Rønnestad, Jets AS på Hareid, Herøy på Sunnmøre. Bildet er fra laboratoriet der Jets tester og utvikler sine vakuumdosystem. Jets har 50% markedsandel på nye skip. (Bilde: Tore Stensvold)
FoU-direktør Tor Rønnestad, Jets AS på Hareid, Herøy på Sunnmøre. Bildet er fra laboratoriet der Jets tester og utvikler sine vakuumdosystem. Jets har 50% markedsandel på nye skip. (Bilde: Tore Stensvold)
FoU-direktør Tor Rønnestad, Jets AS på Hareid, Herøy på Sunnmøre. Bildet er fra laboratoriet der Jets tester og utvikler sine vakuumdosystem. Jets har 50% markedsandel på nye skip. (Bilde: Tore Stensvold)
Lennart Korsnes og Dag Ronny Valde (bak) monterer vakuumdoer til et cruiseskip som bygges i Frankrike. Skipet skal ha plass til 3.600 passasjerer. (Bilde: Tore Stensvold)

Sparer drikkevann med "skipsdassen"

  • Industri

Jets AS

Etablert 1986 av Olav Hofseth, Hareid

Vakuumbasert toalettsystem.

Leverer til alle typer skip, bygninger, hytter, hotell, hospitaler, tog, buss samt mobile anlegg for kultur- og sportsarrangement



Hovedtall:

2008-tall (2007-tall)

  • Omsetning på 252 (222) millioner kroner
  • Årsresultat: 20,5 ( 20,9) millioner kroner
  • Ansatte: 42 på hovedkontor/montering


Datterselskaper: Jets Vacuum: (Skip)

Jets Standard: (land/mobilmarked)

Produksjon: Ningbo, Kina





Antall installasjoner:

  • Skip: 5.000
  • Bygninger (hytter/hus/næringsliv/sykehus/unviersitet): 4.000
  • Tog: 250
  • Busser: 60

Vann

75% av jorda består av vann

1% er drikkevann

25 % av drikkevannet blir nå spylt i toaletter

HAREID: Hadde oppfinneren av Jets vakuumtoaletter vært vaktmester i en stor boligblokk og ikke maskinsjef, hadde vakuumdassene antakelig vært installert i tusenvis av hus i stedet for halvparten av alle nye skip i verden.

Skipsdo

Like utenfor Hareid sentrum på Herøy på Sunnmøre går det i skitsnakk hele dagen – mot betaling. Her er hovedkontoret for Jets.

Selskapet utvikler og leverer vakuumtoaletter. De aller fleste skal om bord i skip. Jets har klart å kapre 50 prosent av markedet for toaletter til skip.

– Ordreinngangen til skipsmarkedet går ned, men om et par år regner vi med at det er tilbake, sier Rønnestad.





FoU-direktør Tor Rønnestad, Jets AS på Hareid, Herøy på Sunnmøre.
FoU-direktør Tor Rønnestad står i spissen for Jets vakuumtoalett. Tore Stensvold

Tørt og vått marked

Landmarkedet er imidlertid mye større, voldsomt mye større.

Det har Jets tatt konsekvensen av og delt virksomheten i tre: Jets AS med hovedkontor og montasje, Jets Vacuum AS som tar seg av skipsmarkedet, og Jets Standard som leverer til land og til transport, det vil si tog, busser og mobile enheter.

Ringvirkningene av finanskrisen fører til et fall i skipsmarkedet. Jets ser ikke på det som noen krise.

Markedet for leveranser til land, det vil si alt fra hytter og store boligkomplekser til næringsbygg, skoler og sykehus er modent i flere land.





Vannsparing

– Fordelen med vakuumtoalett er at det bruker bare en brøkdel av vannmengden. I en verden der vannmangelen er stor i de fleste områder, er det helt klart behov for å tenke nytt, sier FoU-direktør Tor Rønnestad.

Nøkkelkomponenten i toalettsystemet er vakuumpumpen. Oppfinner og gründer Olav Hofseth har utviklet og patentert en type som gjør tre operasjoner i en og samme enhet.

Oppfinnelsen er en vakuum- og væskepumpe, kalt Vacuumarator. Den lager vakuum, finmaler toalettinnholdet, og suger ut skiten og over i en tank, renseanlegg eller hva kunden måtte ønske.





Alt i ett

– Det geniale er pumpen som lager undertykk og fjerner innholdet på samme tid. Pumpen kan betjene mange toaletter samtidig. Størrelsen på vakuumaratoren dimensjoneres etter hvor mange toaletter som skal kobles på, sier Rønnestad.

Jets leverer små som betjener en do på en hytte, eller de kan seriekoble de største utgavene slik at et cruiseskip med 5000 passasjer som alle skal på toalettet rundt 7-8-tida om morgenen skal slippe å stå i kø for å trekke ned.

Tidligere maskinsjef Olav Hofseth fant opp vakuum- og væskepumpen allerede i 1987. Men fortsatt er ikke vakuumtoalettet ferdig utviklet en gang for alle.





PATENT: Olav Hofseth utviklet i 1987 det han kalte en vakuumarator, som både lager vakuum, kverner kloakk og sender det videre til tank eller renseanlegg.
FoU-direktør Tor Rønnestad står i spissen for Jets vakuumtoalett. Jets

Lamborghini og kvalitet

– Alt skal være enkelt – og det skal være lett og holdbart. Vi investerer i solid og enkel produksjon for å klare konkurransen, sier FoU-sjef Rønnestad. Han kommer fra møbelindustrien og kan kvalitet og masseproduksjon.

– Jeg pleier å si at det er lettere å lage 20 Lamborghini til en million pr. stykk enn en million Golf-biler. Gjør du en feil på en Lamborghini, fikser du den gratis for kunden. Gjør du en feil på en million biler, er du ute av business.

Det kan være godt å ha i bakhodet når Jets skal forbedre produktene og forhåpentlig levere mange tusen toaletter til et stort landmarked.





Bakterier i drikkevann

Et vakuumtoalett bruker mellom en halv og en liter vann mens et tilsvarende WC-system bruker 6-8 liter.

Jets bruker dette eksempelet: dersom 5.000 mennesker bytter ut WC med et vakuumtoalett, spares 55 millioner liter drikkevann i løpet av ett år.

– Det er nemlig drikkevann vi snakker om. I Norge er ikke det et problem, men i andre land er drikkevann en begrenset ressurs. I Norge kan vi heller spørre oss om det er fornuftig å pumpe millioner av liter vann for å frakte en liten mengde skitt over store avstander. Et annet problem er at tarmbakterier spres i stort omfang, påpeker Rønnestad.





Lyd og design

Vakuumtoaletter lukter ikke, men lyd og estetikk kan skremme kunder.

– Det har vi jobbet mye med. Lydmessig skal vi nå være på samme nivå. En ny serie designerseter lanseres nå. Vi har lagt vekt på at det skal være tiltalende og lett å renholde, sier Rønnestad stolt og viser reklamebilder i svart-hvitt. Selve skålen er laget av porselen, slik Jets har sverget til hele tiden, og setet er festet til veggen slik at renhold blir enklere.

HYGIENE: Dolokk og setering på de nye vakuumdoene fra Jets er hengslet i veggen for å gjøre det lettere å holde rent. Doen er støpt i porselen i Kina. Lanseres høsten 2009.
FoU-direktør Tor Rønnestad står i spissen for Jets vakuumtoalett. Jets

Sparte en million

Jets Standard har allerede begynt å få en imponerende referanseliste.

Ikke bare Troll forskningsstasjon i Arktis, men også skoler, sykehus og fengsler.

– I São Paulo installerte vi vakuumtoaletter i et 28-etasjers kontorbygg. Det ble tegnet for vannklosett, men byttet til vakuum i byggeprosessen. Det er enkelt å tilpasse de små rørdimensjonene i våre anlegg. Det trengs kun 50 mm rør mot vanligvis 110, sier Rønnestad.

Den største effekten for byggets eier er en årlig besparelse på ca. en million kroner pr. år i sparte vannutgifter. Det er montert 412 vakuumtoaletter i bygget, som sto ferdig i desember 2007.

I og med at vakuum trekker toalettinnholdet med seg i relativt tynne rør, kan rørføringer like gjerne gå opp som ned eller bortover, og det er lite boring som må til.

– Det gjør det enkelt å plassere og lett å etterinstallere i for eksmpel bygninger, sier Rønnestad.