Det oransje feltet viser det prioriterte leteområdet, som ble etablert i mai, og de gule feltene viser hva som per 7. august er kartlagt. Nå starter nye søk etter vrakdeler. (Bilde: ATSB)

MH370

Slik skal norsk teknologi bidra til å finne MH370

Letingen etter Malaysia Airlines-flyet går inn i en ny fase.

I den første fasen av letingen etter det forsvunnede MH370 ble det benyttet tre autonome undervannsfarkoster (AUV) fra Kongsberg Maritime.

I sommer er leteområdet blitt snevret inn, og det er fortsatt mye norsk teknologi som benyttes i leteoperasjonen.

– Det primære multistråle-ekkoloddet som benyttes i den pågående kartleggingen er EM 302 fra Kongsberg Maritime, skriver kommunikasjonsdirektør Rob Luijnenburg i Fugro i en epost til Teknisk Ukeblad.

Nederlandske Fugro ble onsdag tildelt kontrakten om å utføre dypvannssøk etter vrakdeler fra MH370, altså B777-200-flyet fra Malaysia Airlines som forsvant for fem måneder siden.

Les også: Norsk AUV kan være klar til oljeservice hvor som helst i verden i løpet av et døgn

Har kartlagt to tredeler

Etter at et nytt leteområde ble definert i slutten av mai (se kart), er det blitt arbeidet med å kartlegge havbunnen i det gjeldende området.

Dette arbeidet utføres av Fugro Equator og kinesiske Zhu Kezhen som har støtte fra det kinesiske kystvaktskipet Haixun 01 og det malaysiske marinefartøyet Bunga Mas 6.

Malaysia er i ferd med å sende ytterligere et letefartøy, KD Mutiara, sørover for å hjelpe til med kartleggingen av det såkalte høyprioritetsområdet som er 60 450 kvadratkilometer stort.

Det batytmetriske arbeidet skal etter planen være ferdigstilt i løpet av september.

Torsdag meldte den australske havarikommisjonen for transport (ATSB), som leder leteoperasjonen, at 43.000 kvadratkilometer nå er kartlagt.

Parallelt starter altså nye søk etter flyet. Dette arbeidet skal utføres av Fugro Discovery, som nå er på vei fra England i retning Perth.

Også Fugro Equator, som i øyeblikket jobber med batymetri, skal bistå letingen så snart dette er ferdig.

Les også: Denne undervannsroboten kan du bygge selv

Vurderer Hugin

– I tillegg til Kongsberg-ekkoloddet som benyttes, er alle våre fartøy utstyrt med Starfix og Seastar Differential GNSS som for det meste stammer fra Fugro Survey i Bergen og Fugro Seastar i Oslo, opplyser Luijnenburg.

Under det kommende søkearbeidet blir det ikke benyttet norske sensorer, men selskapet benytter Kongsberg Hipap 101 til undervannsnavigasjon.

– Dersom vi på et senere tidspunkt blir bedt om å sette inn en AUV i søket, er det sannsynlig at denne hentes fra vår flåte av Kongsberg Hugin-systemer, skriver Fugro-direktøren.

ATSB understreker at kompleksiteten i denne søkeoperasjonen knapt kan undervurderes. Kommisjonen anslår at arbeidet kan ta så mye som tolv måneder.

Les også:

Norsk tare kan gjøre at fett ikke tas opp i kroppen

Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler

Lager flydrivstoff av CO2, vann og sollys