CRUSIER: Verdens største cruiseskip Oasias of the Seas har seks Wärtsilä-motorer, 3 x 16V46 CDRog 3 x 12V46 CDR. (Bilde: Wärtsilä)

Skal lage bedre skipsmotorer

  • Industri

Wärtsilä og MAN Diesel & Turbo har allerede holdt på siden 2002 under det såkalte Hercules-programmet i EU-regi med å utvikle mer effektive og miljøvennlige saktegående og mediumhastighets motorer.

Nå ha de to fått klarsignal og 133 millioner kroner til å forske og utvikle i tre år til. Dette blir tredje fase av Hercules-programmet der målet er framtidas dieselmotorer som bruker 10 prosent mindre drivstoff, men øker propulsjonseffektiviteten med 60 prosent. Det betyr betydelige reduksjoner i CO2-utslipp, 70 prosent mindre NOx og 50 prosent mindre partikkelutslipp fra 2020.

Les også: Gammel gassmotor kan løse miljøproblem

Nær duopol

Wärtsilä og MAN dominerer fullstendig markedet for motorer i sakte- og mediumsegmentet med 90 prosent.

FoU: Wärtsiläs nye RTX-4 forskningsmotor. De er en 4-sylindret saktegående to-takts motor med 600 mm boring.
Wärtsilä og MAN dominerer fullstendig markedet for motorer i sakte- og mediumsegmentet med 90 prosent. FoU: Wärtsiläs nye RTX-4 forskningsmotor. De er en 4-sylindret saktegående to-takts motor med 600 mm boring. Patrice Heilmann/Wärtsilä

Hercules C vil fokusere spesielt på tre områder:

  • Drivstoffinjeksjon og forbrenning
  • Opprettholde motorenes effektivitet gjennom levetiden (materialteknologi, friksjon, slitasje, smøring (tribologi), utvikle sensorer, måle- og overvåkingsteknikk
  • Nær 0-utslipp ved å integrere teknologi og systemer utviklet i Hercules A og B.

Totalt vil Hercules-programmet fra 2002 til utgangen av 2014 ha kostet 76 millioner euro (ca. 580 millioner kroner). En rekke selskaper har vært med som partnere i ulike faser.

Les også:

Reduserer metanutslippet med 70 prosent

Planlegger flytende kraftverk til Bergen

Verre klimautslipp fra LNG-motorer

Bygger ut LNG-distribusjon

Wärtsilä kjøper Hamworthy

– Design skal gi stolthet

Viking Lady blir sjøens Prius

Vasker eksosen