BRASIL-RØR: To rørleggingsfartøy med design, propulsjon og posisjoneringssystem fra Wärtsilä skal bygges i Korea for et joint venture-selskap med Technip og Odebrecht Óleo & Gás (OOG) fra Brasil. Skipene blir 145,6 meter lange og 30 meter brede. (Bilde: Wartsila Ship Design)

Rørleggingsfartøy til Brasil

  • Industri

Rør- og kabelleggingsfartøyene:

Type: VS 4146 PLV (Pipe Laying Vessel/rørleggingsfartøy)

Lengde: 145,6 meter

Bredde: 30 meter

Dybde: 12,7 meter

Wärtsilä skal lever både design, framdriftssystem og posisjoneringssystem til en serie med to fleksible rørleggingsfartøy (PLV).

Skipene bestilles av franske Technip og det brasilianske olje- og gassindustriselskapet Odebrecht Óleo & Gás (OOG). De skal eie og operer skipene sammen. De er allerede på langtidsleie til Petrobras fra leveringstidspunktet.

Les også: Viking Lady blir sjøens Prius

Anerkjennelse

Wärtsilä ser på kontrakten som et gjennombrudd på det brasilianske markedet. Samtidig er det en anerkjennelse å bli valgt av ett av verdens største skipsverft.

Fartøyene skal bygges ved verftet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) i Sør-Korea.

Den nye VS 4146 PLV-designen er skreddersydd strenge krav fra både eierne og Petrobras, opplyser Wärtsilä.

Les også: Wärtsilä kjøper Hamworthy

DESIGNSJEF: Finnen Riku-Pekka Hägg bygger opp Wärtsiläs designselskap. Kjøpet av Vik-Sandvik ga selskapet et solid løft.
STOLT: Direktør Riku-Pekka Hägg i Wärtsila Ship Power ser på kontrakten med det koreanske verftet og innpass i Brasil som viktig. Tore Stensvold

Dypt vann

Skipene vil i hovedsak bli benyttet til å installere kontrollkabler og fleksible rør som kobler undervannsbrønner til flytende produksjonsenheter i farvann med mer enn 2500 meters dybde.

Fartøyene får en rørleggingskapasitet på 550 tonn.

– Valget av Wärtsilä Ship Design for dette viktige og utfordrende prosjektet reflekterer vår sterke globale merittliste for utforming av nyskapende rørleggingsfartøy. De to skipene vil gi en god profilering av våre kunnskaper på dette området inn mot olje- og gasselskaper som opererer i brasilianske farvann, sier Riku-Pekka Hägg, Vice President Ship Design, Wärtsilä Ship Power.

Les også: Kjøper seg opp i design