TYPISK PRODUKT: Dette er en livredningspakke bestående av en piveting davit 14100 (kranen) og livbåten LBT 935. Legg merke til daviten, hvor ledninger og annet utstyr er skjult inni rammen. Dette er noe som skiller Noreq ut fra konkurrentene, ifølge bedriften selv. (Bilde: Noreq)

Noreq skal livredde verden

  • Industri

Noreq

  • Ble startet i 2006 av Styrk Bekkenes. Har 70 ansatte og holder til på tettstedet Husnes i Kvinnherad kommune i Hordaland.
  • Firmaet utvikler og produserer en mengde forskjellige daviter, livbåter, kraner og fendere. Fikk for kort tid tilbake en ordre fra Samsung Heavy Industries på 36 livbåter, redningsbåter og daviter til seks borefartøy – noe som er den største kontrakten i firmaets historie.
  • For en måned siden ble bedriften kåret til vinner på Vestlandet under Ernst Youngs’ «Entrepreneur of the Year»-kåring. Bedriften kom som ett av tre selskaper til finalen, men nådde ikke nådde helt opp i konkurranse med Pretec og JC Broch og Co.


Siden starten i 2006 har Noreq økt antall ansatte fra fem til 76, etablert kontorer i blant annet Brasil, Dubai og USA, åpnet fabrikker i Polen og Shanghai – og opplevd et formidabelt omsetningshopp.

– Det er en kjensgjerning at ting kan bli bedre i livredningsbransjen. Vi har lyst til å jobbe hver eneste dag for å komme med gode løsninger. Det er på høy tid at noen utfordrer et marked som har stått litt for stille, sier markedssjef Bjørn Sturle Hillestad til Teknisk Ukeblad.





Viktig komponent

Mye av suksessen stammer fra et grep gjort i 2008, da Noreq kjøpte et davit-konsept utviklet av det bergenske selskapet Crevi.

En davit er for øvrig er en krantype som brukes til å løfte og senke livbåter, fortrinnsvis fra skip. Crevis’ idé var å «lukke» davitene, noe som ville gjøre dem enklere å montere, sikre de vitale delene beskyttelse for snø, salt, sand og sol, og sørge for mindre vedlikehold.

Alt var imidlertid i skisseformat. Dermed satte Noreq alle kluter til og lagde en prototype mot slutten av året. Resultatet ble en davit hvor kabler og annet utstyr ble lagt inni en beskyttelsesramme med inspeksjonsluker plassert på strategiske punkter.

SONY DSC
EFFEKTIVT: Noreqs daviter krever mindre vedlikehold enn konvensjonelle daviter fordi de er lukket. Noreq

Portefølje

I dag har selskapet utviklet flere typer og tilbyr i dag en komplett portefølje i skips- og riggdavit-segmentet.

– Det kan trygt sies at dette produktet har vært avgjørende for vår vekst gjennom ellers vanskelige år i vår bransje, sier Hillestad.





Treffer blink

Innimellom dette fortsatte bedriften satsingen på livbåter, fendere og kraner – som er de andre produktene i porteføljen. For omtrent ett år siden kjøpte de danske Acta, en kranprodusent som vært aktiv siden 1955.

Resultatet av satsingen er nye kontrakter. Tidligere i høst bestilte Jurong skipsverft i Singapore livredningsutstyr til flere såkalte jack-up rigger, mens det singaporske selskapet Keppel Fels også bestilte Noreq-utstyr til sine jack-up rigger.

Gjennombruddet kom likevel i september da Maersk bestilte seks borefartøy fra Samsung Heavy Industries.

Noreq fikk i oppdrag å levere 36 livbåter, redningsbåter og daviter til prosjektet – noe som gjør dette til den største kontrakten det norske selskapet har fått noensinne.

Den samlede verdien for kontraktene som er inngått høsten 2011 overstiger 100 millioner kroner.





OPTIMIST: Daglig leder Styrk Bekkenes innrømmer at det er vanskelig å få tak i ingeniører til Husnes, men tror nye avtaler gjør at Noreq skal klare å utvikle produktporteføljen i årene som kommer.
Blir større OPTIMIST: Daglig leder Styrk Bekkenes innrømmer at det er vanskelig å få tak i ingeniører til Husnes, men tror nye avtaler gjør at Noreq skal klare å utvikle produktporteføljen i årene som kommer. Noreq

Blir større

Daglig leder og gründer Styrk Bekkenes er ikke i tvil om hva den sterke veksten skyldes.

– Vi har hele tiden vært flinke på å tenke nytt og vært bevisst på å ikke gro fast i de enkleste løsningene. Produktutvikling står høyt i kurs hos oss og vi bruker store deler av våre tilgjengelige ressurser på nettopp dette, sier han.

– I tillegg har vi vært flinke til å bygge oss opp internasjonalt. Vi har etablert oss med lokale folk på alle de viktigste marine knutepunktene rundt om i verden. I bunn av alt dette ligger selvsagt en stor gruppe ansatte som er særdeles flinke til å tenke selvstendig og som ivrer for selskapet, skryter Bekkenes.





Hviler ikke

Utviklingen av andre produkter går også framover. For en tid tilbake kjøpte Noreq et torpedokonsept, som enkelt forklart er en torpedolignende livbåt som kan slippes fra store høyder.

Grunnen til at de gikk inn i prosjektet var fordi de mente eksisterende frifallbåter ikke fungerer optimalt.

Etter utallige tester ved Marintek med torpedobåten, er markedssjef Hillestad optimistisk.

– Den stuper mykt i vannet, noe som sikrer mye lavere g-krefter på dem som sitter om bord. Samtidig er den tyngre, noe som gjør at man øker avstanden fra droppunktet. Med andre ord kommer du deg lenger bort fra det du vil bort i fra. Dette er et fantastisk produkt som vi skal få i produksjon, fastslår han.





UTVIKLER: Salgssjef Trond Paulsen og teknisk manager for daviter, Arne Haugland, går over løsninger for ideer på nye davit-konsepter. Peder Qvale

Lite ingeniører

Likevel står bedriften foran enkelte utfordringer i tiden som kommer, spesielt når det gjelder arbeidskraft. Med hovedkontor på Husnes, et lite tettsted blant fjell og dype fjorder omtrent tre timers reisetid fra Bergen, er det ikke like lett å tiltrekke seg ingeniører.

– Ingeniørmangel er en stor utfordring. Det er den største utfordringen for oss, sier Hillestad.

Derfor har de blant annet lyst ut et stipend på 40.000 kroner til en ung person som ønsker å utdanne seg som maritim ingeniør. Den første vinneren er allerede kåret, og satsingen skal fortsette framover. I tillegg har bedriften kjøpt seg opp i et islandsk ingeniørfirma for å unngå å bremse produktutviklingen.

Bekkenes er derfor optimist for Noreqs framtid.

– Vi har fremdeles mange produkter som vi jobber med å få lansert og vi kommer garantert til å komme med nye løsninger i tiden som kommer, sier han.

Les også: Store feil i livbåtprosjekt

Ingen livbåter gode nok

Satte verdensrekord for livbåter

Jomfrustup for turbolivbåt