ARBEIDHEST: Det nye forsyningsskipet til Simon Møkster Rederi klargjøres for oppdrag i arktiske strøk og for redningsoperasjoner og oljeoppsamling. (Bilde: STX Europe)

Møkster bestiller enda et skip

  • Industri

PSV 09 LCD:

  • Lengde 93,5 m
  • Bredde: 19 m
  • Dødvekt: 4.900 tonn
  • Dekksareal: 1055 m2

Med den nye bestillingen har rederiet to forsyningsskip under bygging hos STX Europe.

Det nye skipet bygges med STX-designet PSV 09 LCD. Det skal leveres første kvartal 2012.

Oljesøl og is

Årets første PSV-kontrakt for STX Euorope kom også fra Simon Møkster. Det nye skipet utrustes for normal forsyningsskipsaktiviteter, men med isklasse.

I tillegg installeres spesielt avisingsutstyr for operasjoner under tøffe vinterforhold. Skipet klargjøres også for redningsaksjoner og oljeopprensking.

Ifølge STX bygge skipet etter Clean Design-krav og installerer NOx-renseanlegg. Skrogform og framdriftssystem er designet for lavt forbruk og gode sjøegenskaper.

Spesialutrustning:

  • Oljeopprensking i henhold til de siste DNV og NOFO 2009 retningslinjer
  • Nødtauing
  • Redning av opptil 300 personer i henhold til Sjøfartsdirektoratets retningslinjer
  • Rustet for arbeid i arktiske strøk
  • Dynpos AUTR, dynamisk posisjonering

Tillit

Administrerende direktør for offshore- og spesialskip i STX Europe, Roy Reite, er svært glad for at Simon Møkster Rederi enda en gang viser STX Europe tillit.

– Med denne kontrakten har vi to forsyningsskip i bestilling for redereiet med levering i 2011 og 2012, sier Reite ifølge en pressemelding.

Les også: Første skipskontrakt for STX

Levert tidligere

Fra før har STX levert seks skip til Simon Møkster rederi, to ankerhåndterere, tre forsyningsskip og ett feltservice-skip.

Skroget bygges ved STX Europe i Romania og utrustet ved STX Europe Søviknes.