SØSTER: Her er søsterskipet til det miljønominerte Allure of the Seas. Miljøavtrykket til hver passasjer er lavere fra det 360 meter lange og 47 meter brede skipet enn andre, mindre cruiseskip. (Bilde: RCCL)
SKREDDERSØM: Forskningsskipet for South African Department of Environmental Affairs skal leveres våren 2012. Det er 134 meter langt og vil ha et mannskap på 45 og plass til 100 forskere/passasjerer. Skipet er isforsterket og tilpasset operasjoner i arktiske strøk. (Bilde: STX Finland)
OPPREIST: Det er enkelt å montere nye vindturbinfundament når de fraktes stående ut på det nye spesialskipet fra Huisman Equipment BV. konseptet kalles Wind Turbine Shuttle. (Bilde: Huisman)
TØRRBULK:Vale Brazil - nytt tørrbulkskip, spesielt for malm. Nominert for lave utslipp per tonn. (Bilde: Vale)
LANGE BANER: Stena Hollandica er bygget i henhold til Stena Energy Saving Programme og har lavere utslipp enn tilsvarende skip. (Bilde: Stena)
RENSER VANNET: Sifa er den første supertankeren i en serie på flere som får installert system forå rense ballastvann og derved redusere fare for å intordusere nye organismer der de ikke naturlig hører hjemme. Rederi er NITC og Oman Shipping Company. (Bilde: NITC)
HØY STANDARD: Et nytt forskningsskip forSouth African Department of Environmental Affairs bygges ved STX Europe, Rauma Yard. Sammen har de utviklet et flott forskningsskip, mener juryen i Nor-Shipping. (Bilde: STX Finland)

Megaskip nominert til miljøpris

  • Industri

Cruiseskipet Allure of the Seas seiler rundt med 5.400 passasjer og et mannskap på over 2.165 i opp til 22 knop.

Likevel er rederiet RCCL og gigantskipet på 360 meters lengde og med hovedmotorer som yter 130.000 bhk nominert til miljøprisen på Nor-Shipping.

Årsak: Lavest utslipp til luft og sjø og minst miljøpåvirkning per passasjer sett i forhold til skipets funksjon og operasjon.

De andre nominerte:

  • Vale S.A for skipet Vale Brasil. Juryen sier at tørrbulkskipet beregnet for malm setter en ny standard for lave utslipp per tonn.
  • Stena Lines for Stena Hollandica. Skipet er kombinert passasjer og bilferje. Skipet er bygget i henhold til Stena Energy Saving Programme (Stenas energispareprogram). Det har medført veldig god miljøforbedring målt per meter bil- og lastebilplass om bord.
  • NITC og Oman Shipping Company for skipet Sifa. Dette er den første supertankeren (VLCC) i en serie på flere som har installert et behandlingsanlegg for ballastvann, lenge før det pålagte tidspunkt. Juryen mener rederiet går foran med ete godt eksempel.

Framtidsskip

Det skal også tildeles pris for framtidige skip eller skipstyper. Nor-Shipping deler også ut prisen The Next Generation Ship Award. Prisen tildeles verft, skipsdesigner eller rederi med den mest lovende skipsdesign eller innovasjon for et skip som sjøsettes innen de neste 10 år.

Dette er de nominerte:





  • STX Europe, Rauma Yard og South African Department of Environmental Affairs. De har utviklet et forskningsskip for polare strøk som juryen mener setter en ny standard.
  • Seaspan Ship Management for SAVER 10.000, et containerskip som ikke satser på høy fart, men mer moderat marsjhastighet for å spare drivstoff og miljø.
  • Huisman Equipment BV for Wind Turbine Shuttle, et spesialskip for transport av stående vindturbinfundamenter og montering av dem. Skip for vindkraftverk er et nytt shippingsegment som dermed åpner for kreativitet og nye konsepter.
  • Rolls-Royce Marine AS for sitt Environship Concept. Juryen viser til at nærskipsfartsflåten trenger fornyelse og foryngelse. Rolls-Royce-konseptet viser et skip som er optimalisert for å ta ulike typer gods i et typisk Nord-Europeisk fartsområde og som går på LNG.

Jury

En uavhengig jury har plukket ut de nominerte kandidatene. Juryen har bestått av representanter fra Det Norske Veritas, Maritim 21, Marintek, Nor-Shipping og Riviera Maritime Media (for miljøprisen Clean Ship Award) og Fairplay Solutions (for prisen Next Generation Ship Award).

Nor-Shipping-direktør Tollef Schiander er svært fornøyd med spennet i de nominerte bidragene

– Vi håper disse bidragene kan inspirere og oppfordre industrien til å være enda mer innovative og fine enda bedre løsninger, sier Schiander ifølge en pressemelding.