STATLIG: Kinas største verftsgruppering er på plass med en stor stand på SMM i Hamburg. Den kommer i tillegg til en kinesisk nasjonalpaviljong. (Bilde: Tore Stensvold)

Kina opp på seierspallen

  • Industri

Dette er de største skipsbyggernasjonene:

1.Kina (34,9 % bruttotonn)

2.Sør-Korea (34,6 % bruttotonn)

3.Japan (15,2 % bruttotonn)

4.Vietnam (1,5 % bruttotonn)

5.India (1,4 % bruttotonn)

6.Filippinene (1,4 % bruttotonn)

7.Tyskland (1,2 % bruttotonn)

8.Brasil (0,9 % bruttotonn)

9.Tyrkia (0,8 % bruttotonn)

10.Nederland (0,5 % bruttotonn)

SMM - 7.-10. september 2010

Shipbuilding, machinery and marine technology (SMM)

Verdens største shippingmesse

Arrangeres hvert 2. år i Hamburg

I år: 2003 utstillere fra 58 nasjoner

Besøkende: Venter 50.000

SMM / HAMBURG: I løpet av de to siste årene har Kina passert Sør-Korea både i antall skip og i total ordrebok.

I kriseåret 2009 klarte Kina også å få inn flere ordrer enn noe annet land, kommer det fram under årets SMM, verden største shipping- og skipsfartsmesse.

Kryper foran

Ifølge det britiske selskapet Clarcson Research Services, var det 7.954 skip i ordre, med en total bruttotonnasje på 152 millioner bruttotonn, ved inngangen til 2010.

Kina sto for 3.144 av ordrene, med 53,2 bruttotonn. Det gir en markedsandel på 34,6 prosent.

Sørkoreanske skipsverft hadde samtidig 1.843 skip med totalvolum på 52,8 millioner bruttotonn. Det gir en litt lavere markedsandel enn Kina, 34,6 prosent.

Den kinesiske paviljongen på SMM er stor og smilene brede. Kina er blitt verdens største skipsbygger.
SMIL: Den kinesiske paviljongen på SMM er stor ,og smilene brede. Kina er blitt verdens største skipsbygger. Tore Stensvold

Overlevde 2009

I fjor ble det på verdensbasis bestilt 401 skip med et volum på 7,9 millioner bruttotonn. Kinas andel av dette var 191 skip på 3,5 millioner bruttotonn, som gir en markedsandel på 44,4 prosent.

Sør-Korea tok andreplassen med 113 skip og totalt 3,2 millioner bruttotonn og dermed 40,1 prosent markedsandel.

Raskere i tet

Kinas voldsomme vekst som skipsbyggernasjon har kommet raskere enn selv den mest optimistiske kinesiske planlegger håpet på.

Under SMM i 2002, ventet en av de statlige representantene for skipsverftene at Kina ville ha en markedsandel på 10 prosent i 2010.

Under årets SMM, legger Clarcson Resarch fram tall som viser at Kina har en markedsandel på 12,8 prosent.

Volum ikke viktigst

Leverandører av skipsutstyr sier på SMM i Hamburg at Kina er et svært viktig marked. Selv om Kina i bruttotonn ikke bygger så mye mer enn Sør-Korea, tar de det igjen i antall skip.

Mange skip betyr mye mer utstyr enn få, store supertankere.