INDUSTRI

Kan ikke vente til 2015

Tore Stensvold
29. nov. 2010 - 12:45

Regjeringen har pekt ut strekningen Oppedal – Lavik på E39 i Sogn og Fjordane fra 2015 som en prøvestein for utvikling av nye og mer miljøvennlige ferjer. Det kan være for seint for batteriferjene.

– Myndighetene bør støtte et fullskala pilotprosjekt av en batteriferje. Norge ligger godt an og har et teknologiforsprang, sier rådgiver i Zero, sivilingeniør Olav Andreas Opdal.

HASTER: Sivilingeniør Olav Andreas Opdal i miljøorganisasjonen Zero ber politkerne sørge for batterifergedrift.
– Myndighetene bør støtte et fullskala pilotprosjekt av en batteriferje. Norge ligger godt an og har et teknologiforsprang, sier rådgiver i Zero, sivilingeniør Olav Andreas Opdal. Olav Andreas Opdal. Zero



Rapport

Zero har skrevet en rapport om batteriferjer og påpeker at Norge og norsk industri har en gyllen mulighet for å bli verdensledende nullutslippsferje.

Fjellstrand frykter at forspranget og kompetansen forsvinner før de eventuelt får utviklingskontrakt på E39-sambandet.



Trenger pilot

– Vi er redd at vi heller ikke kommer med i betraktningen for E39-strekningen fordi vi ikke har vært gjennom fullskalatester med en pilotferje, sier Nils Aasland, administrerende direktør i Fjellstrand.

Fra nyttår overtar fylkene ansvar for alle ferjesamband, med unntak av 17 på stamveinettet.

– Vi håper fylkene kan være med på prøvedrift for å verifiserer teknologien. Da får vi også rederiene med oss, sier Aadland.

UTÅLMODIG: Adm.dir. Nilas Aadland i Fjellstrand vil bygge null-utslippsferge nå. Verftet har kapasitet og kompetanse klar.
Nils Aasland. Fjellstrand

Catch 22

Han ser en Cath 22-situasjon. Rederiene tør ikke prøve ut ny teknologi. De må vinne anbud på pris. Da kan de ikke ta risiko på å utprøve ny teknologi. Det offentlige som tildeler ferjedriftskonsesjoner, ser i hovedsak kun på pris.

– Teknologi, økonomi og forvaltning henger ikke sammen, sier han.

Zero er enig.

– Politikerne må på banen for å skjære igjennom, sier Opdal.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling


Hårete mål

Aadland mener det må både instrukser og gulrøtter til for at samferdselsstrukturen ikke skal bli en teknologihindring.

– Vi tok statsminister Jens Stoltenberg på ordet og satte oss hårete mål for ett og et halvt år siden: Utvikle nullutslippsferje. Vel, nå har vi den her – på papiret. Nå trenger vi politisk handlingskraft for å få den på vannet, sier Aadland.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.