KAIPLASS: Hydro Sunndal ligger ved sjøen, slik de fleste aluminiumsanlegg gjør. Dermed er veien kort til utskiping, både mellom norske og utenlandske mottakere. (Bilde: ØIVIND LEREN, NORSK HYDRO)
KUTTER BIL: Hydro skal ha færre slike transporter ute på norske og europeiske veier de kommende årene. Sjøtrasnport benyttes der det er mulig. Her fra lasting ved Hydro Nenzing i Østerrike, som fortsatt må basere seg på veitransport. (Bilde: Hydro)

Hydro flytter transport fra vei til sjø

  • Industri

Rundt 5.500 lastebiltransporter mellom Norge og Europa spares årlig når Hydro nå har inngått en avtale om sjøtransport til kunder i Europa.

I tillegg reduseres transporten mellom Hydros anlegg i Norge og dermed kuttes 6.000 lastebiltransporter i Norge.

Hydro må riktig nok ha større lagre, men vil likevel redusere utgiftene. Hydro penser inn på vannveien, selv om avgiftene skremmer andre.

Tryggere vei

Belastningene på norske veier går ned og reduserer dermed risikoen for trafikkulykker.

Hittil har Hydro sendt 2.300 lastebiler i året fra Vestlandet til kunder i Øst-Europa. Transporten over fjellet og til Sverige, utgjorde ca. 1 prosent av Norges totale eksport med lastebil i fjor. Denne transporten skal nå gå med skip til Polen.

Samfunnsgevinsten er økt veisikkerhet og mindre risiko for uhell på våre veier, skriver nettstedet Shortsea.tv. Paradoksalt er hver tredje bil laget med aluminium fra Hydro.

Europa-veier

Hydro sender allerede mye aluminium på skip til Rotterdam. Men derfra går det 3.200 lastebiler med aluminum på veien til kunder i østlige deler av Europa. Nå skal Hydro skipe dette videre til Polen. Det betyr redusert belastning på veiene i Nederland og Tyskland.

Hydros interne transport mellom anleggene i Norge, det vil si 6.000 kjøringer, utgjør 2 prosent av landets totale lastebiltransport.

Miljøgevinst

Hydro regner med at CO2-utslipp fra det skipet som skal brukes utgjør 15 gram per tonn/kilometer. Tilsvarende for lastebiler er mellom 50-100, avhengig om det er mye fjelloverganger og dermed bratte bakker, eller mer flate strekninger.

Skipets utslipp utgjør dermed bare 20 prosent av utslippet for en lastebil på samme distanse, skriver shortsea.tv.

Større lager

Til å begynne med vil utskipingen gå annenhver uke, men med planer om å øke til ukentlige seilinger. Lavere frekvens i forhold til lastebil betyr at Hydro må legge om logistikken og øke de lokale lagerbeholdningene.

Reduksjonen i transportkostnaden er likevel så stor at den mer enn kompenserer for de økte lagerkostnader, ifølge Hydro.

Les også:

Hver tredje bil har aluminium fra Hydro

Avgifter presser mer gods over på vei