FRISTILLING: - Vi tror at fristilling vil gjøre at fokus havner mer på det som er poenget med Innovasjon Norge, sier Trine Skei Grande. (Bilde: Tore Stensvold)

– Gode ideer blir glemt

  • Industri

Venstre foreslår...

I tillegg til å dele Innovasjon Norge i to ulike enheter hvor den ene (og nye) delen skal være en målrettet nyskapingsdel for gründere og bedrifter i hele landet, mener forslagsstillerne det er behov for å tydeliggjøre noen grunnleggende hovedretningslinjer for hele Innovasjon Norge som følger:

Utvikle bedrifter:

  • Styrke vekstmulighetene innenfor bærekraftige næringer og kreative områder
  • Støtte og stimulere bedrifter og entreprenørskap for kvinner og menn
  • Veilede med riktig informasjon som bidrar til utvikling og oppstart av nye bedrifter

Forenkle for bedriftene:

  • Måle og analysere ulike reglers og rapporteringers effekter for bedriftene
  • Foreslå og utvikle forenklinger overfor offentlige myndigheter
  • Hjelpe alle som vil ha informasjon om det å starte og drive bedrifter

Samle informasjon:

  • Bistå både bedrifter og offentlige myndigheter med kunnskap og kompetanse om nyskaping
  • Bidra til å spre erfaring og gode ideer til sentrale, regionale og lokale aktører.

Fremme kommersiell og offentlig service:

  • Støtte opp om og samordne mellom ulike aktører for å få "en dør" til et enklere og nyskapende næringsliv.


Det er i et representantforslag som skal diskuteres i Stortinget i dag at de to venstrerepresentantene Abid Raja og Trine Skei Grande foreslår at Innovasjon Norge må få en langt friere rolle i forhold til politiske myndigheter enn selskapet har i dag.

– Vi tror at fristilling vil gjøre at fokus havner mer på det som er poenget med Innovasjon Norge. Nemlig å forfølge de gode ideer. I dag ser vi at det er mange andre hensyn som skal dekkes med dette virkemidlet. Gode ideer blir glemt, sier Trine Skei Grande til TU.no.

Les også: Savner støtte fra Innovasjon Norge

Hun mener at Innovasjon Norge først og fremst har utviklet seg som et distriktspolitisk verktøy, ikke som et innovasjonsverktøy.

Mest til landbruket

Ifølge Venstre gikk 70 prosent av tilsagnene om støtte fra Innovasjon Norge til primær- og sekundærnæringene i de tre årene fra 2005 til 2007. Støtteandelen for andre bransjer ligger jevnt over under ti prosent.

– Store prosjekter får problemer og prosjekter i sentrale strøk får problemer. Vi trenger å støtte små gründertiltak i distriktene også, men vi kan heller skille dem ut, sier Skei Grande.

Hun forteller at partiet under arbeidet med partiprogrammet før valget fikk så mange eksempler på gode ideer som ikke passer inn i det hun kaller riktig firkant, og tilsvarende mange dårlige ideer som passer inn i «firkanten».

For lite innovasjon

Skei Grande viser til at undersøkelser viser at bare halvparten av prosjektene som får støtte av Innovasjon Norge, registreres som innovative.

«Dersom vi legger til grunn en streng bruk av begrepet innovasjon, der vi avgrenser til innovasjon på nasjonalt og internasjonalt nivå, var det bare 18 pst. av midlene i 2007 som gikk til prosjekter med innovasjon,» skriver de to representantene i forslaget.

Partiet mener det er liten tvil om at utviklingen de siste fire årene har gått i retning av å gjøre Innovasjon Norge til et mer og mer politisk verktøy for den sittende regjering, noe som gjenspeiles i omfattende og detaljerte tildelingsbrevene som Innovasjon Norge får fra finansieringskildene i ulike departement.

Styringsvilje

– Styringsviljen for å bruke dette til å smykke seg med har vært påtagende fra regjeringens side. Samtidig ser vi at innovasjonsgraden går nedover i Norge i form av at vi raser nedover listen over gode land å starte business i, sier venstrepolitikeren.

Nå mener Venstre at Innovasjon Norge i større grad må våre en premissleverandør mot myndigheter og det politiske miljø når det gjelder å foreslå og formidle tiltak for økt entreprenørskap, innovasjon og forenkling.

Samtidig foreslår partiet at Innovasjon Norge deles i to ulike enheter, en som skal være en målrettet nyskapingsdel for gründere og bedrifter i hele landet og en annen som skal ta distriktshensyn og ha et virkemiddelapparat for distriktsutbygging.