Etter at Westcon overtok Florø-verftet, har de blant annet sørget for å få nye kaianlegg og vil gjøre seg klare til å ta i mot rigger ved nyåret. (Bilde: Westcon Yards)

WESTCON YARDS FLORØ

Florø-verftet gikk i underskudd ti år på rad. Nå har Westcon snudd trenden

Kjøpte verftet i 2012, gikk i pluss etter ett år.

I desember 2012 gjorde Westcon Yards oppkjøp av det STX-eide verftet i Florø. Verftet var tidligere eid av Kjell Inge Røkke, og gikk så det suste på 90-tallet.

Men etter en tid med kun nybygg av skip og tankere, tørket markedet ut – og verftet gikk med underskudd over en lenger periode.

Les også: Gigantisk rivejobb i Nordsjøen

Bare mørke skyer

– Resultatene ble dårligere, og verftet leverte underskudd de siste ti årene. Vi kjøpte verftet mot slutten av 2012, sier Steinar Matre.

Han leder subseasatsningen i Westcon Yards, og kan fortelle at de så potensialet i å benytte seg av fasilitetene ved verftet i Florø for å ta nye posisjoner innen offshore- og subseamarkedet.

– Vi tenkte at dette er en perfekt plass til også å kunne drive med offshore- og subseaaktiviteter. Det er et fantastisk anlegg, med god beliggenhet og solid kompetanse på prosjektgjennomføring. Det første driftsåret var første år på ti år med positive resultater, så det er en utrolig bra start, sier Matre til Teknisk Ukeblad.

– Tidligere var det bare mørke skyer og dårlige utsikter. Nå har vi snudd til å kunne levere gode kvalitetsprodukter til olje- og gassmarkedet.

Les også: Derfor vil Tord Lien hente opp oljen utenfor barndomshjemmet sitt

Westcon har gått gjennom en omstillingsprosess etter at de kjøpte Florø-verftet i desember 2012. Nå retter de seg mer mot offshorebransjen. Westcon Yards

430 millioner kroner

Da Westcon kjøpte verftet var det om lag 120 ansatte, et antall som har holdt seg vedlike.

– Forskjellen er at vi har spisset oss mer mot de forskjellige disiplinene, forklarer han.

Etter oppkjøpet i 2012, gikk Westcon inn i en omfattende omstillingsprosess for å kunne selge seg inn til potensielle offshorekunder.

– Vi løftet HMS opp til offshore-standard, samt at vi har løftet kvalitet og kvalitetssikringssystemer, og har blitt sertifisert til ISO3834 som kreves for høykvalitets subseaprosjekter. Vi har også investert mye i anlegg og fasiliteter, med utdyping, nye kaianlegg og nye styringssystemer. I tillegg er vi i gang med et investeringsprogram på totalt 430 millioner kroner. Det inkluderer en del investeringer på verftet i Florø frem til 2016, forteller Matre.

Etter omleggingen av kurs for Florø-verftet har de allerede levert subseastrukturer til Statoils Smørbukk-felt, samt subseastrukturer til Total i Vest-Afrika, og andre prosjekter i Nordsjøen og Mexicogolfen.

– Vi har også en kontrakt vi er i full gang med nå som går på leveranser til Gina Krog-feltet. Den skal være levert i mars neste år, sier Matre.

Les også: Sevan tror på sirkelrunde LNG-fabrikker til havs

Posisjonerer seg for riggmarkedet

I tillegg holder selskapet på å posisjonere seg for flere store prosjekter som kommer i Norge fremover – deriblant Johan Castberg og Johan Sverdrup.

Matre sier at snuoperasjonen for verftet har vært vellykket, slik de kan se det.

– Vi fikk fotfeste overraskende fort og har solid aktivitet på subseafronten frem til april i neste år, sier han.

I tillegg til subseasegmentet og den tradisjonelle nybyggingen av skip, sikter Westcon i Florø seg også inn mot riggmarkedet.

– Vi har utdypet kaiene ved verftet i Florø og har ordnet med fasiliteter til å ta imot rigger. På nyåret er alt på plass med tilgangstårn og alt det nødvendige, sier han.

Les også:

Riksantikvaren vil vite om det finnes spor etter istidsmennesker

Her løftes Valemon på plass