STRØM: Stena Germanica og søsterskipet Stena Scandinavica får høyspentstrøm fra landanlegg i Göteborg havn. Strømmen konvertres fra 50 til 60 Hz på kaia. ABB har levert det meset av utstyret og håper på flere kontrakter nå som standard for slikt utstyr er på plass i løpet av 2011. (Bilde: Stena)
TAR AV: Ola Norén, ansvarlig for landstrøm i ABB, er sikekr på at felles internasjonal standard for landstrømanlegg vil bety at flere havner og rederier nå setter fart på utbyggingen. (Bilde: Tore Stensvold)
PLUGG INN: Göteborg havn har landstrømstilbud ved ro-ro-terminalen. Stikkontakten for landstrøm tres inn i hullet i skipets skrog. (Bilde: Karl-Olof Claesson, Rambøll)
PLUGG INN: Et skip kobler seg til landstrøm ved ro-ro-terminalen i Göteborg. (Bilde: Göteborg hamn)
STRØMMER TIL: Ro-ro-havnen i Göteborg har utstyr og anlegg klart. Skipene som anløper kan få landstrøm. (Bilde: Göteborg hamn)

Flere skip får landstrøm

  • Industri

Landstrøm:

Erstatter bruk av hjelpemotorer og generatorer for å produsere strømmen skipet trenger når det ligger til kai. Internasjonal standard er kalr i løpet av 2011. Foreløpig er bare noen få anlegg bygget rundt om ved internasjonale kaianlegg og bare noen få skip. Det er ventet at dette skyter fart nå som en internasjonal standard vedtas i IMO.



Strømforsyningen ombord på et cruiseskip går på 60 hertz, mens nettet i Norge og Europa for øvrig bruker 50 hertz. Det krever en frekvensomformer til for å gjøre konverteringen. Landstrøm krever følgende: Ttransformator og frekvensomformer for tilkopling til det lokale strømnettet, elektrisk infrastruktur i havnen og kabelanlegg,tilkoplingspanel, transformator og kontrollutrustning om bord i skipene.

Göteborg havn har nå to kaier som tilbyr landstrøm.

I Oslo har Color Line satt i gang et prosjekt for å få landstrøm til Hjortneskaia. Først til sommeren vil Color Magic stanse hjelpemotorene og motta strøm fra nettet.

For et par uker siden innviet Göteborg sin andre kai med landstrøm. Dermed kuttes alle utslipp fra skipene som ligger ved disse kaiene.

Avgift

I tillegg garanterer Göteborg havn at de bare kjøper strøm fra fornybare kilder, det vil si vannkraft eller vindkraft.

Göteborg havn har betalt for investeringene i landstrømanlegg fram til kaikant. Skip som legger til her, betaler en egen avgift som skal dekke havnas utgifter og over tid nedbetaler investeringen.

Det tok bare fem måneder fra havnemyndighetene og Stena ble enige om å føre strøm ned til kaikanten, og til anlegget var ferdig.

Null NOx

Stena Lines skip Stena Germanica får fra nå av strøm via en høyspentkabel. Om noen måneder kommer også Stena Scandinavica til å bruke landstrøm. Fra før tilbyr havna landstrøm ved ro-ro-kaia.

De to Stena-skipene går mellom Göteborg og Kiel i Tyskland

Ifølge ABB vil et skip som Stena Germanica i løpet av 10 timer slippe ut 21 tonn NO x dersom hjelpemotorene år. Koblet til landstrøm, fjernes dette utslippet, og det blir mindre støy i kaiområdet.

50 og 60 Hz

Til forskjell fra det norske anlegget til Color Line, skal Göteborg levere 60 Hz. Strømmen på nettet er på 50 Hz, mens Stenas skip krever 60 Hz. Konverteringen gjøres i et eget anlegg på kaikanten.

Color Lines to Kiel-ferjer har 50 Hz-anlegg om bord. Dermed slipper Oslo havn og Hafslund Nett å bygge konverteringsanlegg. Dermed blir investeringen noe lavere i infrastruktur i Oslo.

Oslo og Color Line

ABB og en norsk partner har levert store deler av anlegget til Stena og landanlegget. ABB er også kontraktspart for Color Line og utstyrsinstallasjon om bord i Color Magic, og neste år Color Fantasy.

– Samme type anlegg som vil være i Göteborg, kan være aktuelt for norske havner, sier Ola Norén, med ansvar for landstrøm i ABB.

ABB ser på leveransen ti Göteborg som et viktig referanseprosjekt.

Standarder

– Vår konverteringsteknikk for høyspenttilslutning av skip som har 60 Hz er unik og åpner helt nye muligheter for rederier og havner. Vårt system er tilpasset de standarder som vedtatt i år, sier Norén til Teknisk Ukeblad.

Göteborg havn har vedtatt å være klimanøytralt innen 2015. Tilbud om elektrisk strøm til skip ved kaia er ett av virkemidlene. I tillegg bygges det ut en LNG-terminal som vil forsyne skip med naturgass til framdrift. Göteborg regner med at flere skip vil gå på LNG når det først eksisterer et tilbud og utslippskravene skjerpes fra 2014.

Tidlig ute

– Beslutningen om å bli klimanøytral var viktig for oss, både av hensyn til miljøet og å være en troverdig samarbeidspartner for andre aktører, sier Magnus Kårestedt, administrerende direktør for Göteborgs havneselskap.

Ifølge ABB var først i verden med landstrøm til skip. Det skjede også i Göteborg og allerede i 2000. Det bidro til at Göteborg havn har fått to miljøutmerkelser, EUs ”Clean Marine Award 2004” og Lloyd´s Lists ” Clean Seas Award 2008”.

Internasjonalt har det amerikanske rederiet Princess Cruises gått/går/gå foran. De har nå ni skip med landstrømutstyr og har som mål at hele flåten skal over på landstrøm.