FØRSTE FOR DOF: Skandi Gamma er DOF-rederiets første LNG-drevne forsyningsskip. Det 95 meter lange og 200 meter brede forsyningsskipet er bygget av STX Søviknes. (Bilde: Harald M. Valderhaug/STX)
IVRIG:Konserndirektør Tor E. Svensen i Det norske Veritas sier at nye LNG-motorer bidrar med reduserte klimautslipp, totalt sett. (Bilde: Tore Stensvold)

– Dette vil gi ny giv til utviklingen av LNG-motorer

  • Industri

Gassmotorer i skip forurenser mye mindre enn diesel- og tungoljemotorene. Men uforbrent metan slipper rett ut i atmosfæren. Ett gram metan er 21 ganger verre enn ett gram CO2.

Dermed bidrar ikke LNG-motorer i skip til å redusere klimautslippene, selv om LNG-motorene har 20–25 prosent lavere CO2-utslipp enn ordinære skipsmotorer.

– Denne erkjennelsen vil gi en ny giv til utviklingen av LNG-motorer med enda lavere utslipp, sier DNV-direktør Tor E. Svensen til Teknisk Ukeblad.

Ny driv for FoU

Han er en ivrig talsmann for LNG i skipsfart, og vil ikke dempe det engasjementet.

– Driveren for utvikling av LNG var å få ned NOx-utslipp spesielt. Nå vil vi få enda en driver – å få ned metanutslippene fra gassmotorene. Vi er allerede kommet et godt stykke på vei og motorteknologien utvikles stadig, påpeker Svensen.

I forrige uke skrev Teknisk Ukeblad om en rapport fra Marintek som dokumenterer at LNG-motorene ikke klarer å forbrenne all gassen. Dermed går mye metan rett til himmels som klimagass.

Les mer: Verre klimautslipp fra LNG-motorer

20 prosent

Klima- og forurensningsdirektoratet har regnet ut at noen LNG-motorer under gitte forutsetninger har enda høyere klimautslipp enn dieseldrevne motorer, opp mot 20 prosent.

All fokus på utvikling av LNG-motorer har dreid seg om å få ned de helseskadelige utslippene av NOx, SOx og partikler. Der er LNG-motoren overlegen. Det bransjen er blitt mer og mer oppmerksom på, er at metanutslippene har en negativ klimaeffekt.





Norsk og finsk

Det er to typer LNG-motorer på markedet. Enten ren gassdrift (lean burn), eller Dual Fuel (DF), med henholdsvis norske Rolls-Royce i Bergen og finske Wärtsilä som produsenter.

Ifølge Marintek har DF-motorene dobbelt så høye metanutslipp som lean burn-motorene. DF-motorene har et utslipp på 80 kg CH4 (metan) per tonn LNG, mens lean burn-motorene i dag har et utslipp på 44 kg CH4 per tonn LNG.

Målt etter arbeid motorene gjør (gram metan per kilowattime), er bildet så å si det samme. Lean burn har en metan utslippsfaktor på 8,5 g CH4/kWh, mens DF-motorene har en faktor på 15,6 g CH4/kWh.





Halverer og mer til

Begge motorprodusentene er fullstendig klar over metanproblemet og har utviklet en ny generasjon motorer. Dermed blir klimaregnskapet mye penere. Rolls-Royce hevder å ha halvert metanutslippene, mens Wärtsilä sier de har kommet ned 70 prosent med nye motorer, som er på markedet neste år.

Japanske Mitsubishi leverte den første LNG-motoren i bruk i Norge, og en kinesisk motorprodusent har en gassmotor. Nå er også dansk-tyske MAN BW kommet med sin første LNG-motor.

Rolls-Royce: Slik skal metan fjernes

Wärtsilä: Reduserer metanutslippet med 70 prosent