TESTES: Verdens mest avanserte subsea-konstruksjonsfartøy , AMC Connector, er fire uker foran skjema. Skipet kan legge 9.000 tonn kabel på 3.000 meters dyp på en tur. Skipet er 157 meter langt og 32 meter bredt. Det er et DP3 fartøy og har kran på 400 tonn med bølgedemper. (Bilde: Tore Stensvold)
RULLER: Prosjektleder Kjartan Alnes fra Aker Solutions og leder for strategiske prosjekter i EMAS AMC, Birger Birkeland med rullene til kabelspindelen bak. De har jobbet mye med å forsterke systemet til å tåle 6.000 tonn og de ulike krefter som oppstår når skipet krenger og ruller. (Bilde: Tore Stensvold)
TEKNIKER:AMC Connector er det mest avanserte i en serie av seks skip bygget over samme skrog og dels konsept, slår enegineering-leder Ivar Knutsen fra Aker Solutions fast. (Bilde: Tore Stensvold)
EKSEPSJONELL: Bare to leverandører i veden klarer å levere waiere som tåler 400 tonn på 3000 meters dyp. Waieren på 128 mm er tvunnet på en spesiell måte og med egen smøring inni. På 300 BAR krystalliseres smørefettet under normale forhold, opplyser Gerhard Furø. (Bilde: Tore Stensvold)
GOLIAT: Engineeringleder Ivar Knutsen far Aker Solutions med en fot på en testbit av kabelen som AMC Connector skal legge ned på Goliat-feltet. Kommunikasjonssjef Helen Løken i EMAS AMC til venstre. (Bilde: Tore Stensvold)

Avansert skip foran skjema

  • Industri

EMAS AMC

Kabel- og rørleggingsfartøy til 3.000 meters dyp. DP3 (dobbelt opp av elle krtitske systemer)

Design: STX OSCV 06L

Verft: STX OSV Søviknes

Lengde: 156,9 m

Bredde: 32 m

Framdrift: 6 stk. MAN-mtorer, totalt 19.200 kW/25.747 hk.

Propulsjon: Totalt 8 propeller/azimuth

Dekksareal: 2100 m2

Sengeplass: 140 personer

Drivstofftank: 2.300 m3

Ferskvann: 1.900 m3

EMAS

  • EMAS Group kjøpte i mars opp Aker Marine Contractors fra Røkke. EMAS AMC er eid av Ezra Holdings Ltd med hovedkontor i Singapore. EMAS AMC operer en flåte moderne offshorefartøy, har ca. 400 ansatte og avdelinger i Oslo, Stavanger, Houston, Texas, (USA), Perth (Australia) og Singapore.
  • EMAS Group (som er 100 eid av Ezra Holding i Singapore) består av EMAS Marine, EMAS Production, EMAS Energy og EMAS AMC.
  • AMC Connector skal eies 50 prosent av Ezra Holdings Ltd og 50 prosent av Aker Solutions.
  • Skipet skal i 2012 og 2013 legge to strømkabler for ABB: 1. Fra Hammerfet til Goliat 2. Fra land til Gudrun-feltet i 2013.


AMC Connector er et uhyre komplisert skip med tonnevis av spesialutstyr og over 190 kilometer kabler.

Alt i orden

Likevel er skipet leveringsklart fra STX OSV Søviknes allerede 22. november.

– Prøveturen var satt opp til åtte dager. Det gikk på fire-fem. Alt fungerte som det skulle, sier en strålende fornøyd kunde, Bjarne Birkeland. Han er direktør for strategiske prosjekter i EMAS AMC.

Skipet ble opprinnelig bestilt av Aker-selskapet Aker Marine Contractors, med Aker Solutions som oppdragsgiver.

Fem skip i samme serie, basert på STX Designs OSCV 06L, er allerede bygget og seiler rundt som de mest avanserte spesialskip i verden. Over nyttår blir AMC Connector klar for utfordrende jobber.





Større og dypere

AMC Connector blir skreddersydd for ABB og deres kabelleggingskontrakter. Skipet skal eies og driftes av Singapore-selskapet EMAS AMC, som kjøpte Aker Marine Contractors 1. mars i år.

På kjøpet fikk EMAS BOA-skipene Boa Deep C og Boa Sub C, som viste sine egenskaper for hele verden da BP kjempet med å kontrollere oljeutslippet i Mexicogolfen på 1.500 meters dyp.

– AMC Connector kan operere ned til 3.000 meter. Vi har en 400 tonns kran med bølgedemping som kan senke 400 tonn helt ned, sier Birkeland. Også akterkranen på 50 tonn kan brukes i bølger og med 50 tonn i krana ned til 3.000 meter.





SPINDEL: Her er det kapasitet til å ha 6.000 tonn kabel. Under dekk er det en spindel med 3.000 tonn. Skipet har system for å legge ut fra både innerste og ytterste del slik at to kabler kan legges parallelt.
SPINDEL: Her er det kapasitet til å ha 6.000 tonn kabel. Under dekk er det en spindel med 3.000 tonn. Skipet har system for å legge ut fra både innerste og ytterste del slik at to kabler kan legges parallelt. Tore Stensvold

Store kabelkaruseller

Det mest spesielle skipet er imidlertid kapasiteten til å ta med 6.000 tonn kabler i en karusell på dekk og 3.000 under dekk.

– Vi kan legge 9.0000 tonn kabler uten å måtte gå til land for å spole på nye, sier Birkeland.

EMAS AMC har i rammeavtalen med ABB fått oppgaven med å legge strømkabelen fra land til Goliat. Den vil veie 6.000 tonn.

– Vi kan legge hele lengden på en tur. Kabelen legges ut over skutesiden midt på, der bevegelsen er minst. Vi kan legge kabel eller fleksible rør i opp mot 4–5 meters bølger, sier Birkeland.

Skipet bygges nå med Aker Solutions byggeledelse. Gerhard Furø og Ivar Knutsen viser rundt på skipet. Det er enormt, men tekniske finesser og smarte løsninger som sparer penger, letter drift og gjør skipet svært fleksibelt.





Av-og-på

For å tåle vekta av karusellen med 6.000 tonn kabler, er det 2.1000 kvadratmeter store dekket forsterket og avstivet.

– Vi har lagt inn muligheter for å sveise fast andre typer utstyr, både vertikalutlegging av rør, eller annet. Rørutleggingssystemet som er montert på nå, kan fjernes i løpet av 48 timer, sier Kjartan Alnes, prosjektleder for skipet.

AMC Connector ble bestilt i 2007 mens søsterskipet Skandi Acergy fortsatt var under bygging.

– Vi har gjort en del forbedringer og endringer fra det skipet, sier Furø. Som kuriositet nevner han at alt underholdningsutstyr som ble spesifisert i kontrakten er fjernet, og topp moderne og bedre utstyr er installert, til en langt rimeligere penge.





STOLTE: Prosjektleder Kjartan Alnes og byggeleder Gerhard Furø fra Aker Solutions på brua til AMC Connector.
STOLTE: Prosjektleder Kjartan Alnes og byggeleder Gerhard Furø fra Aker Solutions på brua til AMC Connector. Tore Stensvold

Ultradype dykk

AMC Connector har to topp moderne ROV-er. Den ene opereres gjennom en moonpool (hull gjennom skipet) mens en skal kjøres ut over skutesiden. EMAS har en egen avdeling for ROV-operasjoner. ROV-ene kan kjøres helt ned til 4.000 meters dyp.

AMC Connector har en maksfart på 16 knop som gjør at skipet raskt kan returnere fra oppdrag og hente mer kabel eller rør.

Det er lugarplass til 140 personer og godt med kontorplasser for både ABB-folk, ROV-operatører og andre spesialiteter om bord.





Florø-dokking

Skroget ble bygget i Romania og tauet til STX sitt anlegg i Florø. Skipet er økt fra 27 til 32 meters bredde i den aktre delen for å gi bedre stabilitet og styrke.

Det var det ikke plass til å sveise ferdig den undre vannlinjen i Romania, så det ble gjort i Florø. Det siste året er skipet utrustet ved STX Søviknes.

Etter levering gjenstår funksjonstesting av alt utstyr og alle spesifikasjoner også oppfylles, ikke bare at det skipstekniske fungerer og at det kan seile fra A til B.