I vanlig bruk slipper Opel Ampera ut i gjennomsnitt 110 gram CO2 per kilometer, ifølge en nederlandsk undersøkelse. Den baserer seg på forbruksdata fra en flåte med i hovedsak offentlige kjøretøy. (Bilde: Opel)

ELBILBATTERI

Ikke ett eneste batteri byttet siden bilen var ny

Batteriene i Opel Ampera holder det gående.

Det har vært, og er kanskje fortsatt, en viss skepsis knyttet til levetiden på batterier i elbiler. 

Om batteriet må byttes ut på grunn av degradering rett etter at batterigarantien har gått ut, er det ikke helt utenkelig at man står overfor en ekstrautgift på mange titusen kroner for nytt batteri.

Om erfaringene til General Motors er en pekepinn, ser det ikke ut til at det er så mye å bekymre seg for.

Den første generasjonen av seriehybridbilen Opel Ampera, som selges som Chevrolet Volt i USA, har så langt hatt nøyaktig null batteriskifter på grunn av degradering, skriver Autoblog

Opplysningene stammer fra en presseomvisning på General Motors' batterifabrikk i Brownstown i Michigan nylig. 

Første generasjon

Den første generasjonen Volt, eller Ampera, ble produsert med batteri på 16 til 17,1 kilowattimer i produksjonsårene 2011 til 2015. En ny generasjon, som har batteri på 18,4 kilowattimer, kom i salg i fjor.

En ny Chevrolet Volt med en helt ny Voltec-drivlinje ble lansert i 2015.
En ny Chevrolet Volt med en helt ny Voltec-drivlinje ble lansert i 2015. Foto: General Motors

Det ble solgt 117.000 eksemplarer av den første generasjonen, hvorav de fleste under Chevrolet-merkenavnet i USA. 

I en seriehybrid er det kun elektrisk fremdrift, og bensinmotoren brukes utelukkende til å produsere strøm til batteriet. Altså er batteriet vel så mye i bruk som i en ren elbil.

I den aktuelle bilen er det et 197 kilos litiumionebatteri med 288 celler i ni moduler. 

Begrenset kapasitetsbruk

16 kilowattimer er på nivå med enkelte elbiler, men det skal påpekes at de første modellårene hadde en kraftig begrensning i hvor mye av kapasiteten som kan brukes. Batterikapasiteten vil aldri falle under 45 prosent. 

At General Motors ikke har byttet et batteri på grunn av degradering, kan dermed trolig delvis tilskrives denne forsiktige kapasitetsbruken.  

Men mange har kjørt langt i disse bilene, blant annet en amerikaner som har kjørt over 500.000 kilometer med bilen. I desember sa han at han ikke opplevde noen degradering av batterirekkevidden på bilen.

General Motors har fortsatt mulighet til å produsere batterier til den første generasjonen av bilen, siden de er pålagt å kunne produsere reservedeler i garantitiden.

Få Leaf-batterier byttes

Nissan lanserte sin egen «Powerwall», kalt Xstorage tidligere i år. Denne bruker batterier fra Leaf, som de venter varer hele bilens levetid.
Nissan lanserte sin egen «Powerwall», kalt Xstorage tidligere i år. Denne bruker batterier fra Leaf, som de venter varer hele bilens levetid. Foto: Marius Valle

Før sommeren skrev vi om Nissans erfaringer med levetiden på batteriene i elbilen Leaf. De har solgt over 200.000 eksemplarer av bilen, og det byttes eller repareres færre enn fem batteripakker verden over i året i snitt.

Nissan ga opprinnelig ingen garanti med tanke på kapasitetstap i begynnelsen, men har siden 2013 lovet at kapasiteten skal være minst 70 prosent i garantitiden på fem år eller 100.000 kilometer.

– I øyeblikket har vi fem-seks års erfaring, og vi har noen drosjekunder som har kjørt over 200.000 kilometer. Vi ser at noen av disse er nede i 75 til 80 prosent av opprinnelig kapasitet etter denne avstanden. Det er veldig beroligende, på den måten at vi ser at batteriet virkelig varer lenger enn bilen, sa Nissan Europes prosjektdirektør for batteri- og energitjenester, Francisco Carranza Sierra i et intervju med Teknisk Ukeblad i april.

Også Model S holder på ladingen

Erfaringer viser også at batteriet i Tesla Model S klarer seg bra over tid. Ifølge elbilinteressegruppen Plug-in America, viser deres statistikk at batteriet i bilen i snitt taper fem prosent kapasitet de første 80.000 kilometerne, og at mange som har kjørt over 160.000 kilometer har tapt mindre enn åtte prosent kapasitet.

Dette basert på data samlet inn fra 500 Tesla Model S av forskjellige typer. Deres undersøkelse tyder også på at ytterst få har fått byttet batteri de siste årene.

Elon Musk har tidligere sagt at laboratorietester hvor de har simulert en kjørelengde på over 800.000 kilometer ikke har vært nok til å ta knekken på Teslas 85 kilowattimers batteri.

  • Les flere artikler om elbil.
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (57)

Kommentarer (57)