STILSTUDIE: En tidlig plastmodel av FYK. Bilen blir lett og får et vekt effektforhold som kun er på 3,2 kg per hestekraft. Det er bedre enn i Porche 911 GT3. (Bilde: Anders J. Steensen)
UTEN KAROSSERI: dette er en tidlig trådmodell som brukes for å se om det er plass til alle delene i bilen. De rundenehetene er gasstankene. En på hver side og en vertikalt montert i midten foran den tverstilte motoren. Sjåføren blir sittende foran denne tanken. (Bilde: Anders J. Steensen)

Hytan-råskinn fra Drammen

Drammen: FYK er navnet på prototypen som skal bygges. FYK blir en sportsbil bygget i aluminium, med en aluminiums V8 basert på en treliters motorblokk fra Ferrari. Drivstoffet er hydrogeriket naturgass, Hytan.

– Vi har som mål å få denne bilen kategorisert under Euro 4 og det kommende Euro 5 regelverket som Ulev, Ultra low emission Vehicle. Målet er 120 gram CO 2 per mil, forteller prosjektleder Arild Tjomsland.

Hytan er ikke i vanlig salg, men vil være tilgjengelig når Statoil åpner sin hydrogen og naturgassstasjon på Forus under neste års Offshore Nothern Seas-konferanse, ONS 2006.

Da skal også FYK-bilen være klar. Miljøorganisasjonen Bellona er positv til utviklingen av den nye bilen. Den ser på dette som en viktig brobrygger mellom dagens fossile samfunn og morgendagens hydrogensamfunn.

Bilen skal imdilertid bare bygges i ett eksemplar.



Kort rekkevidde

Bilen blir en lav treseters sportsbil. Sjåføren blir sittende i midten som på en MacLaren F1. Rekkevidden skal være minimumm 30 mil.

For å lagre hytanet utstyres bilen med tre tanker, som til sammen er på 550 liter. Gassen lagres under et trykk på 250 bar. Beholderne leveres fra Raufoss Fuel Sysytems. Dette er spesialbeholdere for gass under trykk.

– Vi må ha en godkjent rekkevidde pluss at det ikke må være dyrere å kjøre denne bilen enn andre de 300 kilometerne. Derfor må drivstoffkostnaden ikke overstige 400 kroner, sier Tjomsland.

Selve innsprøytningssystemet i motoren kommer fra Sverige. Chassiet i aluminium lages i Drøbak.



NTNU-lab

Bilen skal testes frem til 2009. Da regner Statoil med å ha fått tilstrekkelig med kunnskaper rundt bruk, lagring og tanking med hytan til å gå videre med dette drivstoffet.

Statoil samarbeider blant annet med NTNUs hytanlab for å se på forbrenningen av hytan. Noe av det vikitgste som skal undersøkes er blandingsforholdet inn i motoren. Spørsmålet er: Hvor mager blanding kan det kjøres på uten at motoren får pustebesvær?.

Også blandingsforholdet hydrogen/metan skal undersøkes. I første omgang skal prosjektet teste ut 8 prosent hydrogen kontra 92 prosent metan. Sener vil blandingsforld helt opp til 20 prosent hydrogen og 80 prosent metan prøves ut.

10.000 busser

Hytan er ikke et ukjent drivstoff.

Myndighetene i Beijing har bestilt til sammen 10.000 nye busser til sommerlekene i 2008. Alle disse skal bruke hytan som drivstoff.

Hytan krever omrent den samme ombyggingen som for kjøretøyer som konverteres fra bensin til gassdrift.