Borregaard ble kåret til Norges smarteste bedrift 2014. Industribedriften bruker skog og cellulose som råvare for en rekke produkter. (Foto: Tore Stensvold)

NORGES SMARTESTE INDUSTRIBEDRIFT

Hvilken er Norges smarteste industribedrift?

Det skal Norsk Industri og Siemens kåre.

Norges smartes industribedrift

 

  • Kampanjeperiode: 27. januar – 27. mars, 2015
  • Bedrifter kan melde seg på selv via kampanjens nettsider www.smartindustri.no. Her kan man også nominere andre bedrifter.
  • Vinneren kåres på Industrikonferansen 2015, den 5. mai
  • Premien er en eksklusiv tur til BMW-fabrikken i München hvor teknologi brukes på en smart måte

 

Les mer på Facebook.

Nettside for Norges smartes industribedrift: http://www.smartindustri.no

Jury:

  • Stein Lier Hansen, administrerende direktør, Norsk Industri
  • Anne Marit Panengstuen, Divisjonsdirektør, Siemens
  • Else-May Botten, Fraksjonsleder, Stortingets næringskomité
  • Jan Moberg, Redaktør, Teknisk Ukeblad
  • Odd Myklebust, Prosjektdirektør, Sintef
  • Torger Reve, Professor, Handelshøyskolen BI

Produktivitetsutfordring

  • Viktigheten av økt produktivitet: ”Hvis vi greier å øke den årlige veksten i produktiviteten med 0,2 prosentpoeng, vil det bety mer for vår velstand i 2060 enn avkastningen fra hele Pensjonsfondet” (Siv Jensen, Kronikk i DN februar 2014)
  • Produktivitetsutviklingen i Norge var i perioden 2004–2012 på 1.3 %, til sammenligning var den på 2.6 % i 1993–2003 (kilde: SSB og NyAnalyse)

Når oljen ikke lenger er samme driver for næringslivet, er det enda viktigere å vise kreativitet og ta i bruk innovative løsninger for å øke konkurransekraften.

Den kommer ikke av seg selv. Norsk Industri og Siemens vil bringe de smarte løsningene opp og fram gjennom en konkurranse.

Fra 15 til 1

Bedrifter som har funnet lurere løsninger for å jobbe mer effektivt kan delta i konkurransen.

I fjor vant Borregaard, som har automatisert og slått sammen 15 kontrollrom til ett.  

Den oljesmurte industrien trenger fornyelse og nye pådrivere nå når petroleumsindustrien har slått av på farten.

Jaktsstart

I dag gikk startskuddet for årets kåring av en smart industribedrift.

I løpet av to måneder kan bedrifter foreslå seg selv eller andre og begrunne det godt ut fra kriteriene.

Dette er andre året på rad en slik kåring arrangeres.

Les også: Da bedriften skulle selges, la 25 av de ansatte sparepengene på bordet

Kriterier

Konkurransen er åpen for norske industribedrifter som gjennom innovativ teknologibruk har styrket sin konkurransekraft gjennom for eksempel;

  • forenklede prosesser innenfor engineering og design
  • produktivitetsvekst
  • økt effektivisering
  • effektiv ressursutnyttelse

Vinneren blir kåret av en bredt sammensatt jury fra både næringsliv, media og organisasjoner.

Prisen deles ut under Norsk Industris Industrikonferanse 5. mai, 2015. Vinneren belønnes også med en inspirasjonstur til BMW for å se deres smarte produksjon.

Les også: I disse tankene vokser det som kan bli Norges nye milliard-næring

Krever ikke Siemens-systemer

Initiativet til å kåre Norges smarteste bedrift kom i fjor fra Siemens. Konsernsjef Anne Marit Panengstuen vil få fram forbilder og vise andre hva som er mulig.

– Vi vet at det finnes mange små og store industrieventyr. Felles for mange av dem er at de bruker teknologi på en smart måte for å styrke produktivitet og konkurransekraft. Vi håper de kan inspirere andre og bidra til å stryke produktivitetsveksten i Norge, sier Panengstuen.

Det er ikke til å stikke under stol at Siemens har en egeninteresse av vise at de har automatiseringsprodukter som kan hjelpe mange bedrifter.

Konsernsjefen bedyrer at det ikke er noe kriterium at det finnes Siemens-utstyr hos vinneren.

Konserndirektør Anne Marit Panengstuen, Siemens. Tore Stensvold

Teknikk og hjerner

Vinneren kåres av en fagjury og Norsk Industris administrerende direktør Stein Lier-Hansen sier at det ikke bare er teknisk utstyr som er avgjørende.

– Bedriftene som overlever og har suksess, har det til felles at de jobber parallelt med teknologi og effektivisering, sier han.

Ny teknologi er likevel viktig, men den trenger ikke utvikles fra bunnen av.

– Det er like viktig at bedrifter tar i bruk topp moderne teknologi som allerede finnes og er kommersialisert. Et eksempel er robotisering og automatisering. Ved å ta i bruk tilgjengelig teknologi øker bedrifter sin konkurransekraft mye raskere.

Administrerende direktør i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen
Administrerende direktør i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen Peder Qvale

Læring av Borregaard

Fjorårets vinner, Borregaard, trekker fram samlingen av sine prosesskontrollrom som svært viktig for større samhandling på tvers av fabrikkenheter.

Det førte – ifølge selskapet selv – til økt bærekraft i form av økt produktivitet, bedre HMS-forhold og spennende arbeidsplasser.

Gjennom investeringer og innovativ teknologibruk fikk Borregaard i tillegg rekordproduksjon i 2013 og dermed vekst og god lønnsomhet.

Les også:

Rapport: – Skognæringen har enormt vekstpotensial

Norsk selskap løste Renaults ladeproblem med oljeteknologi

Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen