HANDLEKRAFT: Både statsminister Jens Stoltenberg og samferdselsminister Liv Signe Navarsete la vekt på det de mente var handlekraft i samferdselspolitikken. Tallene støtter dem, og begge to var synlig stolte over budsjettforslaget. (Bilde: Joachim Seehusen)

Hun er budsjettvinneren

  • Bygg

Samferdselsminister Liv Signe Navarset strålte om kapp med høstsolen da hun sammen med statsminister Jens Stoltenberg ankom Lysaker Stasjon med toget for å møte pressen etter at forslaget til statsbudsjett var lagt frem.

– Det er en fantastisk glede å være samferdselsminister i en regjering som satser som denne. Vi snakker ikke bare, vi handler og, fastslo hun.

Les også:

Sikrer velferd

Statsministeren fulgte opp.

– Gjennom å investere i samferdsel får vi bedre økonomi og økt velferd. Vi skal bygge vei og ruste opp jernbanen i et omfang vi aldri tidligere har sett, fastslo Stoltenberg, som ikke var født da Bergensbanen ble bygget.

Det er bevilgning av 28 milliarder kroner som utløser begeistringen. Dermed kan den skryte på seg at det er bevilget 1,9 milliarder kroner mer til vei og jernbane enn forutsatt i gjeldende Nasjonal Transportplan. 17 milliarder kroner går til vei, en økning på 1,6 milliarder fra i fjor. Jernbanen tilgodesees med 8.8 milliarder kroner, en vekst på 1,3 milliarder kroner.

Les også:

Ferdigstille

Alle milliardene til tross, det er forholdsvis få nye prosjekter å finne i budsjettforslaget.

– Vi har lagt vekt på å ferdigstille allerede igangsatte prosjekter. 21 nye veistrekninger blir åpnet i 2009, sa Navarsete.

Det ligger an til å starte 14 nye i året som kommer.

– Både trafikkveksten og behovene for vedlikehold var sterkt undervurdert i gjeldene nasjonal transportplan, sa Navarsete som forklaringen til færre nye prosjekter. Nå ligger det an til økt vedllikehold og sikringsarbeider.

Les også:

Reell vekst

Stoltenberg har tidligere lovet en vekst på "flere tiltalls milliarder kroner" i kommende Nasjonal transportplan, uten å presisere hva utgangspunktet for regnestykket er. Prisstigningen alene vil gi en vekst på nær 60 milliarder kroner, så det er reist spørsmål om denne vekten er reell.

– Ja, det er en reell vekst, men jeg vil ikke gå i detaljer om hvor mye og til hvilke formål, sa Stoltenberg på pressekonferansen.

Transnova

Så får transportsektoren sitt Enova, med det nyopprettete Transnova som får 50 millioner kroner i startkapital.

– Det skal bidra til å redusere CO 2-utslippene, sa Navarsete.