RETT I MOBILEN: Elektronikken under panseret leverer kjørebokdata som fagsjef Petter Quinsgaard hos Abax raskt har tilgang til på mobilen eller andre plattformer. (Bilde: Håkon Jacobsen)
SVART BOKS: En enkel svart boks under panseret er det som skal til for å lage data til Abax elektroniske kjørebok. (Bilde: Håkon Jacobsen)

Høyt skattet norsk teknologi

Skattelovens beinharde justis når det dreier seg om kjøregodtgjørelse kan være tung å svelge.

De siste årene har antallet kontroller økt kraftig.

Mange har opplevd å få lagt 86 000 kroner eller mer til inntekten for å ha kjørt med grønne skilter i fritiden.

Slikt kan det bli butikk av. For flere enn Skatteetaten.





Neste stopp: Verden

Selskapet Abax startet opp for fire år siden med sin egen vri på elektroniske kjørebøker.

Etter et par år formelig eksploderte salget. Nå skal de ut og erobre verden.

For det er ikke bare norske skattemyndigheter som har et våkent øye på bilistene.





Boks i bilen

– Ideen vår var å lage et system som både var svært robust og veldig enkelt både i montering og bruk. Kjernen i systemet er en boks som monteres i bilen. Gjerne under panseret. Det eneste som skal kobles til boksen er strøm fra batteriet og det forenkler monteringsprosessen veldig. I denne boksen finnes det en GPS for lokalisering, en GSM-modul for datasamband, en radiopeilesender og et akselerometer, sier fagsjef i Abax, Petter Quinsgaard.

Teknologien i boksen er utviklet i Larvik og den produseres av Kitron i Litauen.

Abax har patentert prinsippet med at en kjøretur baseres på informasjon fra bevegelsessensoren.

I tillegg er selskapet i ferd med å patentere flere innovasjoner.





Logger alt

Etter at akselerometeret etablerer en ny kjøretur logges posisjonen hvert sekund via GPS. Koordinatene blir sendt hvert minutt via GSM til en server som Abax drifter. Herfra kan alle kjøreturene lastes ned på web, i en app, eller i en javaapplikasjon.

Ikke bare ser man når turen har begynt og sluttet, men den følger opp hele reiseruta på et kart. Det eneste brukeren trenger å gjøre er å ta opp turen og skrive inn hva det dreide seg om.

Alt lagres i nettskyen og det er lett for både brukeren, arbeidsgiveren og komme til.

Samtidig er alt tilgjengelig om det skulle bli kontroll fra skatteetaten.





Også privatbiler

– Det er spesielt biler med grønne skilt som virkelig har behov for grundig dokumentasjon på hvordan bilen er brukt. Her er regelverket veldig brutalt. Men på tross av at skattemyndighetene praktiserer omvendt bevisbyrde fører ikke 59 prosent av de som disponerer yrkesbil noen form for kjørebok. I tillegg er det et veldig stort marked i personbiler som benyttes i jobben. Det er 220 000 yrkesbiler i Norge, men 600 000 personbiler som kjører så mye at de vil få en sterk forenkling med vårt system sier Quinsgaard.





Midtøsten og Afrika

I løpet av de siste par årene har omsetningen for Larvikbedriften skutt i været til 150 millioner kroner.

Av dette er 40 millioner eksport, hovedsakelig til Sverige. Nå har de etablert seg i Danmark og England, men de selger også til Midtøsten og til Afrika.

– I mange land er det ikke skattevesenet som er problemet, men at sjåførene utnytter arbeidsgiverens kjøretøyer. Derfor ser vi et veldig stort eksportpotensial i svært mange ulike land, sier Quinsgaard.