Whisky og kosmetikk med nettkontakt: Berører du Thinfilms nye smarte etikett på flaska eller boksen med en NFC-mobil vil då få beskjed om produktet har vært åpnet og om det er ekte vare. Du vil også kunne få opp produsentens nettside og få mer informasjon om produktet og kanskje tilbud på andre produkter. (Bilde: orv)

MOBILE WORLD CONGRESS BARCELONA 2015 - THINFILM

Her er whiskyflaska som kan fortelle deg om den har vært åpnet

«Tilkoblet smartflaske».

BARCELONA, MOBILE WORLD CONGRESS: Norske Thin Film Electronics var plukket ut som en av selskapene som fikk holde en såkalt keynote, - et av de viktige foredragene på World Mobile Congress i Barcelona.

Her snakket sjefen, Dr. Davor Sutija, om teknologien de har utviklet i Norge og i USA for å produsere elektronikk i trykkmaskiner i stedet for å etse silisiumskiver.

Her i Barcelona viser de den nye OpenSense-teknologien de har utviklet, og som de nå lanserer som en teknologidemonstrasjon sammen med drikkevareprodusenten Diageo.

Whiskyflasken de viser frem er det de kaller en tilkoblet smartflaske.

Les også: Fikk dette startup-selskapet verdens verst tenkelige start?

Smarte merker

Hemmeligheten med den smarte etiketten er en trykket NFC-lapp på baksiden av selve papiretiketten. Når man holder en NFC-utstyrt telefon borti lappen induseres nok strøm til at den kan gi fra seg informasjon.

For det første kan den si om produktet har vært åpnet etter at det ble forseglet. Det sørger en krets som går via på baksiden av en forlengelse av etiketten og opp i korken for.

Brytes den vil OpenSense fortelle det i mobilskjermen.

Den viktigste funksjonen for produsenten er likevel å få kontakt med kundene direkte. Normalt er jo de jo på baksiden av en lang distribusjonskjede.

Når folk skanner appen blir de ledet til produsentens hjemmeside som kan gi dem opplysninger om produktet, råd om servering og mye annet.

Les også: Denne datamaskinen er mindre enn sin egen strømforsyning

Verifisering

Produsentene på sin side får vite litt om når og hvor produktet er omsatt.

– Inne i lappen er det lagret en identifikasjonskode som både kan brukes til å hente opplysninger om produktet, men det er også viktig at den kan verifisere ektheten og at kundene kan gjøre det selv. Falske produkter er et enormt problem over hele verden og det trengs ny teknologi for å løse problemet. Vi tror OpenSense kan bli et viktig verktøy i kampen mot forfalskninger. Innen farmasi og kosmetika er denne formen for svindel utbredt. Det er et sort problem for produsentene, men i enda større grad for kundene. Nå kan de få et verktøy i mobilen som gjør at de selv kan forsikre seg om ektheten, sier finansdirektør i Thin Film, John Afzelius-Jenevall, til Teknisk Ukeblad.

Han forteller at det vil bli mulig å utstyre slike lapper med sensorer slik at de kan fortelle ting om produktet slik som hva slags temperatursvingninger det har vært utsatt for.

Les alle våre saker fra Mobile World Congress.