KARRIERE

Her er vinnerne av Statoils realfagspris

Skoleelever ville løse energiutfordringene – og vant realfagspris.

Gruppa fra Nadderud skole i Bærum vant fordi de hadde tatt direkte kontakt med relevante fagmiljø for å belyse ulike energi-problemstillinger.
Gruppa fra Nadderud skole i Bærum vant fordi de hadde tatt direkte kontakt med relevante fagmiljø for å belyse ulike energi-problemstillinger. Bilde: Helge Hansen
11. mai 2012 - 08:21

Hvordan løser vi morgendagens energiutfordringer?

Skoleungdom over hele landet blir hvert år invitert til å delta i Statoils realfagskonkurranse, der de må svare på spørsmål om energi, knyttet til læreplanene i kjemi og fysikk.

Kontakt med fagmiljøene

Elevene måtte blant annet svare på spørsmål om bruk av etanol i drivstoff, drøfte hvordan de ville forvaltet et globalt fond for energiutvikling og regne ut hvor mange solcellepaneler som trengtes for å dekke behovet til familiene deres.

Årets vinnere er Joachim Reiersen, Kenneth André Sydness og  Simen-Andreas Gjerde, fra Skeisvang videregående skole i Haugesund, og Petter Taule, Tollak Braaten og Petter Reistad, fra Nadderud videregående skole i Bærum.

Vinnerne får, i juryens uttalelse, blant annet ros for å ha tatt «direkte kontakt med relevante fagmiljøer» og for å ha vist «god innsikt i en rekke emner innen naturvitenskap, teknologi og samfunn».

Les også: Premieplattformen

1200004927.jpg

Jobbet med energibærere

Vinnerlaget fra Nadderud reiste til Institutt for energiteknikk (IFE) på Kjeller i Oslo for å finne innhold til oppgaven. At de oppsøkte fagmiljøet fikk de pluss for, og gruppa rapporterte at det var gøy å snakke med engasjerte fagfolk om det de leser om i skolebøkene.

Laget fra Skeisvang skole syntes det var veldig interessant å lære mer om energibærere. Særlig solcellepanel mente de var spennende å jobbe med, fordi det er mer konkret enn det de lærer på skolen.

Gruppa fortalte at det var utfordrende å skulle regne ut hvor mange kvadratmeter panel som måtte til forå dekke ett års energiforbruk, siden de måtte ta utgangspunkt i området de bodde i; geografien og værforholdene der.

Les også: Slik vil elever gjøre Oslo bærekraftig

Vil motivere elever til realfag

– Prisen kan inspirere og motivere elever til å velge realfag i sin videre utdanning. Det er fint å ha et tilbud som gjør at elever kan få faglig påfyll, og at de får vite litt mer om hvilke yrker som finnes innen realfagrettet utdanning, skriver Helene Larsen, prosjektleder for den regionale prisutdelingen ved det regionale vitensenteret Jærmuseet, i en pressemelding.

Petter Reistad fra Nadderud er én av de som har blitt inspirert av konkurransen.

– Jeg kan godt tenke meg å bli ingeniør, og da vil jeg først og fremst jobbe med energi.

Les også:

Nå skal færre studenter få toppkarakter

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Her legges grunnlaget for fremtidige millionbedrifter

Vil etablere realfagsgymnas

De mest populære studiene 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.