FØRST UTE: Konserndirektør Ola Mørkved Rinnan i Eidsiva energi tror plug-in-hybridene blir det viktigste bidraget til å elektrifisere norsk veitransport. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
OMBYGD: I bagasjerommet på plug-in-priusen må kofferter dele plass med ei litium-ionbatteripakke. Nå venter klimarådgiver Erik Longva spent på hva slags avgifter de konvensjonelle plug-in-hybridene får. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
MILJØFLÅTEN: Bilparken til Eidsiva energi består nå av fire Think City elbiler, én Toyota Prius ombygd til plug-in-hybrid og rundt 400 biler med kun forbrenningsmotor. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Her er landets første plug-in-hybrid

HAMAR: Kraftselskapet på Hamar har en spennende bilpark: Fire Think City elbiler er nå supplert med Norges første plug-in-hybrid.

– Plug-in er et begrep folk kan lære seg først som sist. Om fem-seks år er det neppe mange som kjøper andre nybiler enn slike hybrider, tror konsernsjef Ola Mørkved Rinnan i Eidsiva energi.

Konvertert i England

Eidsivas nye plug-in-hybrid er en standard Toyota Prius som er blitt konvertert i Storbritannia av Amberjack Projects. Det originale nikkel-metallhydrid-batteriet (NiMH) på 1,3 kilowattimer er erstattet med en litiumionebatterier (LiFePO4) på 9 kWh som kan lades på forhånd og under kjøring.

I tillegg er elektronikken omprogrammert slik at hybridsystemet skjønner at den har mer energi om bord og kjører mer på el.

Dette har kostet om lag 100 000 kroner på toppen av de 300 000 kronene Priusen kostet. Samtidig har det kostet dem fabrikkgarantien fra Toyota som følge av at hybridsystemet er tuklet med. Det koster å være miljøavantgardisk.

Lite ren el

Den nye batteripakken holder til rundt 40 kilometer kjøring på kun elektrisitet. I teorien.

Teknisk Ukeblad har testkjørt bilen, og erfarte at under middels til hard akselerasjon eller så snart hastigheten nådde 40 km/t, startet bensinmotoren og nektet å stoppe. Den fortsatte å surre og gå selv ved lyskryss. Med andre ord er det umulig å pendle to mil til jobb utslippsfritt som med en elbil.

Priusen er etter ombygging fortsatt en (serie)-parallellhybrid og ikke en ren seriehybrid som for eksempel de kommende Chevy Volt/Opel Ampera fra GM, der forbrenningsmotoren ikke er koblet til drivlinja, men kun fungerer som et aggregat for batteriene/elmotoren.

Kvart liter mila

– Vi har kun rukket å teste den overfladisk på noen turer mellom Hamar og Lillehammer. Da har vi erfart at bensinforbruket har gått ned fra cirka 0,5 liter per mil med original-Prius til omtrent det halve, 0,25 liter per mil, med den ombygde. Nå inngår vi et samarbeid med Norsk Trafikksenter på Våler for å foreta mer grundige målinger, forteller klimarådgiver Erik Longva.

Fortum Power and Heat AB og Miljøforvaltningen i Stockholm startet et tilsvarende utprøvingsprosjekt av plug-in-hybrider og tilhørende infrastruktur i fjor sommer.

Også Toyota planlegger å starte uttesting av plug-in-hybrider i Norge i løpet av året.

Demonstrasjon

– Dette er verken det ultimate svaret eller noen revolusjon. Men en slik ombygd Prius gir oss muligheten til å vise fram det alle snakker om, mens vi venter på at bilprodusentene skal levere plug-in-hybrider fra fabrikk, sier Longva.

– Samtidig er vi veldig spente på hva slags avgifter staten vil legge på plug-in-hybridene når de kommer for salg om få år, sier han.

Eidsivas Toyota Prius har et lite vektfradrag og slipper avgifter for elmotoren. Elbiler er fritatt dette, samt moms, og har i tillegg en rekke andre insentiver som for eksempel gratis parkering og tilgang til kollektivfeltet.