INDUSTRI

Her er det nye Kongsberg-missilet for første gang montert på et norsk kampfly

Morgendagens våpen på gårsdagens kampfly.

Dette er et flygbart JSM-skrog, ikke en dummy, som trolig skal i lufta om et års tid.
Dette er et flygbart JSM-skrog, ikke en dummy, som trolig skal i lufta om et års tid. Bilde: Forsvaret
9. okt. 2013 - 08:29
Vis mer

Morgendagens våpen på gårsdagens kampfly.

Slik kan det oppsummeres når JSM-missiler henger under vingen på et F-16.

Prøveopphengingen ble gjennomført på Ørland hovedflystasjon i forrige uke, og representerer starten på siste fase av arbeidet fram mot flytesting av det nye missilet.

Les også: Her skytes missil fra F-35-buken

Ett bein i bakken

JSM, eller Joint Strike Missile, fra Kongsberg Defence Systems er per i dag det eneste femtegenerasjonsmissilet som er optimalisert for F-35.

Våpenet er meget viktig for Norge både for kapasiteten det vil tilføre Forsvaret og for eksportpotensialet, særlig om det skal være håp om å oppnå målet om 30 milliarder kroner i verdiskapning i Norge knyttet til kampflyanskaffelsen.

Ingeniørene fra en rekke fagområder har jobbet i årevis på å konstruere det mildt sagt avanserte utstyret, men det er fortsatt minst et år til JSM skal fly første gang.

Og da blir ikke i og fra bomberommet på et F-35, men under vingene på en gammel kjenning, nemlig F-16.

Sannsynligvis blir det testslipp av seks JSM fra F-16 før missilet flyttes over på F-35 for videre testing.
Og da blir ikke i og fra bomberommet på et F-35, men under vingene på en gammel kjenning, nemlig F-16.Sannsynligvis blir det testslipp av seks JSM fra F-16 før missilet flyttes over på F-35 for videre testing. Forsvaret

– Filosofien bak å bruke F-16 til flytesting med JSM, er å hele tiden ha ett bein i bakken. Før vi blir kjent med missilet, må vi bruke en plattform vi kjenner godt. Man henger ikke nye våpen på nye fly, påpeker major Jon A. Olsen i Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo).

Samme tankegang ligger bak at kjente missiler brukes når flyet er nytt, slik AIM-120 var det første til å skytes fra våpenrommet på F-35 i sommer.

Les også: Denne delen tilhører det første norske F-35

Seek Eagle

Olsen representerer en ny organisasjon, JSM Program Office, som nylig ble opprettet for å samle alle trådene rundt utviklingen av missilet.

Mye av det konkrete arbeidet nå handler om kommunikasjon med amerikanske myndigheter og forsvar rundt planleggingen av de kommende flytestene, der det første håndfaste beviset er prøveopphenget på et norsk kampfly.

Selve testingen av JSM skal foregå i USA av den amerikanske flytestorganisasjonen Seek Eagle (AFSEO), altså med det norske luftforsvaret som kunde.

Det å flyteste et nytt missil er ressurskrevende. Amerikanerne har både fly med testimplementeringsutstyr og organisasjonen på plass. Dessuten er dette testregimet gjenkjennbart for potensielle JSM-kunder.

Den norske testorganisasjonen kommer til å være til stede i USA under hele testperioden.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Det er faktisk litt nybrottsarbeid i dette. Det er ikke hver dag det kommer utlendinger til USA for å teste nye våpen, sier Olsen, som ved siden av å være sivilingeniør er en erfaren F-16-flyger.

Morten Vangen (f.v) og  Børre Løkenhagen fra Kongsberg Defence Systems og Jon A. Olsen fra Forsvarets logistikkorganisasjon i forbindelse med første prøveopphenging av JSM på et F-16 i forbindelse med forberedelsene til prøveflyging med missilet.
– Det er faktisk litt nybrottsarbeid i dette. Det er ikke hver dag det kommer utlendinger til USA for å teste nye våpen, sier Olsen, som ved siden av å være sivilingeniør er en erfaren F-16-flyger.Morten Vangen (f.v) og Børre Løkenhagen fra Kongsberg Defence Systems og Jon A. Olsen fra Forsvarets logistikkorganisasjon i forbindelse med første prøveopphenging av JSM på et F-16 i forbindelse med forberedelsene til prøveflyging med missilet. Forsvaret

Ekte vare

Der det var en modell av JSM som i mars for første gang ble montert på et F-35, i forbindelse med såkalt «fit check» både på eksterne våpenstasjoner og våpenrom, er det to flygedyktige skrog som er montert på F-16-flyene.

Disse missilene er trolig blant dem som skal ut og fly først.

JSM er fortsatt inne til såkalt «Critical Design Review», en prosess for å bekrefte at designet er modent nok til å kunne fortsette integrasjonen og for at missilet skal være en formell kandidat for integrasjon på F-35. Denne gjennomgangen er ventelig sluttført i løpet av kort tid.

På siden av dette skal missilet bestå en slags eksamen hos et amerikansk sikkerhetsorgan som avgjør om JSM er modent til å hektes på et amerikansk fly og starte testing.

Les også: Denne delen tilhører det første norske F-35 Norge kan få europeisk motorsenter for F-35

Om et år

Målet er å gjennomføre de første JSM-slippene om et års tid, altså i løpet av 2014.

Slik det ser ut nå, er det under ti missiler som er aktuelt å bli sluppet fra F-16, men tre ganger så mange fra F-35. Testing med JSM på F-35 er berammet fra 2017/2018. JSM-integrasjon er en av bestanddelene i kampflyets Block 4-programvare.

Det er i underkant av et år siden de første JSM-skrogene ble ferdigstilt på Kongsbergs komposittfabrikk.

JSM er en nær slektning av sjømålsmissilet NSM som nå er operativt i det norske forsvaret. JSM har større regnekraft, noe større rekkevidde og en turbojetmotor med noe mer skyvekraft enn NSM.

Missilet kan altså bæres internt på F-35A, den konvensjonelle varianten som Norge skal anskaffe, og hangarskipvarianten F-35C.

KDS-direktøren har tidligere sagt at USA ikke vil ha tilsvarende missiler i produksjon før tidligst i 2030–2035.

På F-35 kan JSM bæres både på eksterne våpenstasjoner og internt i våpenrommet for å beholde kampflyets stealthegenskaper. På et F-16 er det ikke noe alternativ en utenpå.
På F-35 kan JSM bæres både på eksterne våpenstasjoner og internt i våpenrommet for å beholde kampflyets stealthegenskaper. På et F-16 er det ikke noe alternativ en utenpå.

Enestående?

Å sammenligne forsvarsmateriell er strået mer komplisert enn å teste mobiltelefoner og stasjonsvogner. Informasjonen er til dels vanskelig tilgjengelig for menigmann.

Teknisk Ukeblad har senere utfordret KDS med spørsmål om JSM er så enestående som de vil ha det til.

Svaret er at det vil finnes tre alternative våpen for denne type luft til bakke-kapasitet i F-35s tidlige operative liv.

Først og fremst Raytheons AGM-154 Joint Standoff Weapon (JSOW). Det er denne glidebomba som danner malen for bomberommet til F-35.

Den vil få forlenget rekkevidde (ER) når den utvikles i en versjon med en liten turbojetmotor. Men, ifølge Kongsberg, vil for eksempel manøvreringsevnen være i en helt annen og lavere liga enn JSM.

De oppgir simuleringsdata som tilsier at det kreves 15-16 slike våpen for å gjøre samme jobb som 2-3 JSM når det gjelder å overvinne et moderne krigsskips luftvern.

Lager missil selv

F-35-produsenten Lockheed Martin lager AGM-158 Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM). Dette missilet er i sin nåværende form imidlertid for stort for å kunne passe i bomberommet på kampflyet.

Dermed må det bæres utvendig slik at kampflyet får redusert stealth-kapasitet (forstørret radarsignatur).

Tyrkisk forsvarsindustri de siste sju-åtte årene hatt under utvikling et standoff kryssermissil (SOM), med ambisjon om å integrere dette også i F-35.

Slik KDS legger det fram i sammenligende illustrasjoner av SOM og JSM, som TU har sett, hevdes det at SOM per i dag både er lite tilpasset våpenrommet på F-35 og at det rent fysisk er vanskelig å se for seg at oppgitt rekkevidde og sprengkraft henger på greip med den størrelsen og utformingen missilet har, iallfall på prototypstadiet.

CAD-illustrasjon av JSM.
CAD-illustrasjon av JSM. Kongsberg Defence Systems
 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.