Yme-plattformen var i så dårlig forfatning at det måtte skrotes. Men det tar lenger tid enn ventet å få fjernet plattformen. (Foto: LC Nøttaasen Flickr CC-lisens)

I oktober må Yme være fjernet. Nå går det mot nye utsettelser

Fortsatt utfordringer med løfteskipet.

Vanskelighetene med det problembefengte Yme-prosjektet i Nordsjøen ser ikke ut til å ta slutt: Plattformen, som skulle vært fjernet for snart ett år siden, kan gå mot nye forsinkelser.

Årsaken er problemer med å ferdigstille løftefartøyet «Pioneering Spirit» fra selskapet Allseas.

– Jeg tror ikke hverken vi eller Allseas kan garantere et fjerningstidspunkt. Til det er fjerningen for væravhengig. Det jeg kan si er at Allseas fortsatt arbeider med ferdigstilling av Pioneering Spirit. Det er i all hovedsak selve løftesystemene på fartøyet som ennå ikke er helt ferdig uttestet, ifølge administrerende direktør i Repsol Norge, Vidar Nedrebø.

Fristen går ut i oktober

Nedrebø sier videre at den siste formelle oppdateringen fra Allseas tilsier at fjerningen vil bli utført i midten av august i år. Forrige gang Teknisk Ukeblad skrev om saken, var planen at Yme skulle fjernes i løpet av første halvdel av 2016.

Det er likevel ikke sikkert at det går som det skal med den nye planen for Yme-fjerningen, blant annet på grunn av usikkerhet med værvindu, samt ferdigstillelsen av «Pioneering Spirit».

– Dette vil naturligvis avhenge av at fartøyet kan ferdigstilles i henhold til siste oppdaterte planer, og at vi ikke får uforutsett dårlig vær eller at andre ytre faktorer påvirker planene negativt, sier Nedrebø.

Per i dag har Repsol frist på seg fra myndighetene til å fjerne plattformen innen oktober i år.

– Men vi vil fjerne den så snart «Pioneering Spirit» og værforholdene tillater det, sier Nedrebø.

Yme-problemene

Da det spanske oljeselskapet Repsol slukte det kanadiske selskapet Talisman, fikk den norske avdelingen av Repsol med seg Yme-skandalen på kjøpet.

Yme skulle egentlig ha startet sin produksjon i 2009, men plattformen – som ble levert fra Abu Dhabi – var i så elendig forfatning at det ikke ble ansett som sikkert å ha personell om bord.

Og da Yme allerede var tre år forsinket, gjenstod det over tre millioner timers jobb for å få den klar til operasjon.

Plattformen ble besluttet fjernet og skrotet uten at det har blitt produsert noe som helst. Samtidig har kostnadene skutt i taket: Yme skulle egentlig ha kostet under 5 milliarder kroner. I statsbudsjettet 2013 ble det rapportert inn en kostnadsøkning på 188 prosent til 14,1 milliarder kroner.

Regningen for dette tar i stor grad norske skattebetalere.

Borten Moe overtar

Også tungløftefartøyet «Pioneering Spirit» har vært i hardt vær: I tillegg til stadig å bli forsinket på grunn av kompleksiteten og størrelsen på de forskjellige komponentene, måtte skipet skifte navn. «Pioneering Spirit» het opprinnelig «Pieter Schelte», oppkalt etter den tidligere nazisten og ingeniøren Pieter Schelte Heerema.

Skipet er 382 meter langt og 124 meter bredt.  Det betyr til sammenligning at Empire State Building er én meter lavere enn skipet er langt.  

Tidligere olje- og energiminister Ola Borten Moe er en av de sentrale aktørene i oljeselskapet Okea, som skal ta over Yme-prosjektet.
Tidligere olje- og energiminister Ola Borten Moe er en av de sentrale aktørene i oljeselskapet Okea, som skal ta over Yme-prosjektet. Foto: Håkon Jacobsen

I november kunne Teknisk Ukeblad fortelle at Okea – med blant annet tidligere olje- og energiminister Ola Borten Moe og tidligere Det norske-direktør Erik Haugane vurderte å overta Yme.  På nyåret ble informasjonen bekreftet.

– Vi mener at Yme har et potensial til å produsere betydelige verdier for eierne og samfunnet, og vi setter stor pris på at vi får denne muligheten til å samarbeide med Repsol og partnerne om å utvikle disse ressursene, sa Okeas administrerende direktør Erik Haugane i januar.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)