IT

Har ikke tid til etterutdanning

Finn Halvorsen
26. okt. 2007 - 07:05

I IT-bransjen hvor kunnskap i høyeste grad er ferskvare, er dette en farlig utvikling. Det er viktig å holde seg attraktiv på arbeidsmarkedet, også i tider hvor det er lett å få jobb. For tidene endres.

Da er det en fordel å ha oppdatert kompetanse, og dessuten å kunne dokumentere den i form av synlige kursbevis.



Bruk og kast

I en stresset hverdag hvor neste deadline tar all fokus og er første prioritet, kommer etterutdanning langt ned på listen over ugjorte oppgaver.

En undersøkelse gjengitt i danske Ingeniøren viser at hver fjerde IT-konsulent ikke har hatt noen form for etterutdanning i løpet av siste år, 6% under en dag og 39% fra en til fem dager.

Undersøkelsen viser også at for de fleste som har vært på kurs, har initiativet kommet fra den enkelte medarbeider selv. Dette bør være et tankekors for IT-medarbeideren.

Om ikke bedriften er interessert i å vedlikeholde medarbeidernes markedsverdi, kan man jo komme å på den tanken at de vil bruke deg så lenge du duger – og deretter takk og farvel.



Sertifisering

Renny Bakke Amundsen i EUCIP (European Certification of Informatics Professionals) Norge mener denne offisielle europeiske sertifiseringsordningen bør være et godt brekkjern for medarbeidere som har problemer med å få aksept for kursdeltakelse hos sin arbeidsgiver.

– Vi har av og til følelse av at enkelte arbeidsgivere mener IT-folk kommer løpende med ønsker om både dette og hint av kurs. HR-ansvarlige kan ha vanskelig for å bedømme behovet og viktigheten av hver henvendelse. Med EUCIP-programmet vil det være lettere for bedriftene å få en mer styrt kompetanseutvikling i retning av det bedriften faktisk har behov for, sier Bakke Amundsen.

Det er også nyttig å minne om at da EUCIP-programmet første gang ble introdusert som et nyttig verktøy for IT-folket, hadde Norge flere tusen ledige IT-folk. Det er ikke mer enn tre år siden.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.