STERKT: Taket i Telenor Arena er belastet med 230 tonn ekstra under Eurovision Song Contest, og derfor har man lånt litt fra det som vanligvis er tilegnet snø. - Risikoen for snø i slutten av mai er veldig lav, sier Andreas Solberg, som tegnet taket. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Har hengt opp 230 tonn i taket

  • Bygg

Over 4000 lysenheter, 8,5 kilometer med trosser, 544 motorer og en gigantisk aluminiumsrigg gjør sitt til at Eurovision-sirkuset setter taket i Telenor Arena på sin største prøve noensinne.

– Taket er dimensjonert for snølast om vinteren og en samtidig konsertlast. Snølasten er 280 kilo per kvadratmeter, og i tillegg er det snølommer i noen lokale områder. Konsertlasten er litt vanskelig å beskrive, men litt forenklet kan man si at den er cirka 50 kilo per kvadratmeter tak, sier Andreas Solberg i Contiga, som har prosjektert taket i Telenor Arena.

Lite snø

Totalt har lysdesigner Al Gurdon og resten av arenadesignerne til NRK fått henge opp 230 tonn i taket. Like over scenen er det plassert cirka 90 tonn med lyskastere og nedsenkbare sceneelementer.

– På dette arrangementet overstiger konsertlasten i noen områder denne lasten på 50 kilo per kvadrat. Derfor har vi ”lånt” litt fra snølasten, for å få til det man ønsker med utstyr som skal henge i taket. Det er jo svært lite sannsynlig med full snølast i slutten av mai, sier Solberg, som hele veien har kontrollert og sjekket planene til Eurovision-designerne.

– For å se på det på en litt annen måte: For den mest belastede fagverksdrageren så utgjør konsertlastene kun 15 prosent av den dimensjonerende snølasten, sier han.

BILDESERIE: Eurovision-arenaen

Har justert

Solberg påpeker at noe av utfordringen med taklastutformingen på Fornebu er at lastene må påføres på en slik måte at ugunstige lokale lastvirkninger unngås.

– Man kan for eksempel ikke henge opp en stor konsentrert last midt på en bjelke, da vil de lokale momentpåkjenningene bli for store. Noen justeringer har blitt gjort underveis for å oppnå en optimal fordeling av konsertlastene, sier han, og påpeker at det veldig sjelden på slike arrangementer er en homogen fordeling av laster i taket.

Med jevn fordeling av lasten, kan man i teorien belaste taket med opptil 400 tonn konsertlaster, selv på en vinterdag med full snølast, opplyser Solberg. Uten snø er tallet cirka 4.950 tonn.

KONSENTRERT: Bare rundt scenen er det 90 tonn med lamper og sceneelementer. Stein Jarle Olsen

– Trygt

Finalen er på nytt utsolgt, etter at NRK la ut noen få hundre ekstra billetter i forrige uke. Det betyr 18000 publikummere på lørdag. På semifinalene, som går av stabelen i dag og torsdag, anslås det over 10000 publikummere.

– Er det trygt å gå på Eurovision Song Contest i Telenor Arena?

– Ja, på alle måter. Hadde vi utnyttet takets fulle kapasitet, kunne vi enda lastet på mye mer.

Årsak

Og kapasiteten til taket var en av grunnene til at Telenor Arena ble valgt fremfor Oslo Spektrum, sier production manager Ola Melzig til Teknisk Ukeblad.

Andre faktorer var øvrige innefasiliteter samt et svært utendørsområde.

Les også: – En perfekt arena for Eurovision

Største noen gang

Og årets Eurovision Song Contest er den største produksjonen som har vært gjort i Norge noen gang.

Teknisk arenasjef Terje Haakonsen sier til Teknisk Ukeblad at de har brukt cirka 15 prosent av snølasten til ESC, og at han aldri har hatt behov for å regne på høyere vekter enn det de har brukt i Telenor Arena.

– Jeg vil tro at plassering av punkter og hvor tett man bygger mothergridet er en mer begrensende faktor ved enda større produksjoner enn denne. Men jeg tviler vel litt på om det kommer noe større noen gang, sier han.