ARENAEN: Slik ser den ut, Telenor Arena, snaue to uker før den første semifinalen skal avholdes. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
HIT, MEN IKKE LENGER: Du må ha sikkerhetsklarering for å komme innenfor porten på Telenor Arena. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
ENDELIG, NRK: OL var det første NRK sendte i HD. Og Eurovision Song Contest skal selvfølgelig også produseres i full HD-oppløsning. 23 HD-kameraer vil være i sving inne i arenaen. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
IKKE MILJØVENNLIG: Generatorene som produserer strøm til Eurovision-arenaen kan maksimalt levere 8 MW. Til det bruker de 10000 liter diesel daglig. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
FLOKE: Og for å få all energien inn, trengs det "en del" kabler. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
VENTILASJON: Det er ikke bare strøm som må til for få et arrangement av denne størrelsen til å gå som det skal. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
MASSIVT: Catering- og presseteltet er 6000 kvadratmeter stort, og noe av grunnen til at Telenor Arena ble valgt i stedet for Oslo Spektrum. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
FLYGEL: En av de mer interessante rekvisittene i år. Den tyngste scenografien er det for øvrig Nederland som har, med 800 kilo. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
INNE: Telenor Arena er blitt forvandlet fra en "gymsal" til en profesjonell konsertarena. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
BACKUP, BACKUP, BACKUP: "Alt" i Telenor Arena har backup. De to lydbordene har for eksempel hvert sitt backupbord. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
TEKNISK: Lyset styres helt bakfra i salen. Lysdesigner har vært verdenskjente Al Gurdon, som også designet lyset i Moskva i fjor. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
MEDIEINNHOLD: Postkortene og de andre videoinnslagene lagres på tre servere i hallen. Hver har selvfølgelig sin egen backup-løsning. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
SKJERM: Fire slike skjermer skal gi publikum en ekstra god opplevelse. Hver skjerm måler cirka 6x3,5 meter og lyses opp av to projektorer på 12000 ANSI Lumen hver. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
INGEN VIDEO: Alle de foregående årene har ny teknologi ført til at man har valgt videoskjermer bak scenen. I år har man valgt å la være, og production manager Ola Melzig mener det vil gi bedre TV-bilder. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
DRILLING: Allerede har man vært gjennom alle numrene en rekke ganger, med stand-ins fra Bårdar danseinstitutt. - Vi har aldri vært så godt forberedt som i år, sier Ola Melzig. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
CANON: Canons HD1-A1 står for bildene fra Telenor Arena. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
LYSEKRONE: En konsekvens av at man har latt være å bruke videoskjermer bak scenen, er et mye mer vidløftig designet oppheng over scenen. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
LAG: Mange ulike lag skal gi en rekke kombinasjoner av scenebakgrunn. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
PYRO: Ingen ESC uten pyroteknikk: 40 pyrokanoner omkranser scenen. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
FRA SCENEN: Fortsatt mangler stolene på gulvet. Alle de 18000 billettene til finalen er solgt. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
UTSTIKKER: Alle scener med respekt for seg selv må ha en utstikker artistene kan vandre ned. Publikum vil sitte bare noen meter fra scenen. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
SPEIL: Scenegulvet består av flere lag med speil som vender mot hverandre. Kombinert med lamper skal det skape en slags kaleidoskop-effekt. Foreløpig er scenemarkørene av den gammeldagse teip-varianten, men lasere vil etter hvert komme på plass. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

BILDESERIE: Eurovision-arenaen

  • byggbilder