TELENOR ARENA: Eurovision-lokalet er nesten helt klart for artist-inntog på søndag. Og produksjonssjef Ola Melzig sier alt har gått på skinner. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Produksjonssjef for Eurovision Song Contest i Oslo, Ola Melzig, synes Telenor Arena er et perfekt lokale for arrangementet. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

– En perfekt arena for Eurovision

  • Bygg

FORNEBU: – Dette er ikke akkurat et svanemerket arrangement, spøker Production manager Ola Melzig overfor Teknisk Ukeblad.

SE BILDENE:

Miljøsvin

Strømgeneratorene som må til for å holde Eurovision-sirkuset i gang, genererer nemlig opptil 8 MW samlet, og brenner i snitt 10.000 liter diesel hver dag.

Men Melzig er fornøyd. Han har vært involvert i åtte av Eurovision-finalene de siste 10 årene, og sier litt spøkefullt at årets arrangement er hans belønning for alle de andre årene – Moskva i fjor inkludert. ”En sann fornøyelse”, kaller han det å jobbe med NRK.

– Det er så deilig å være i et land som liker å planlegge. Vi har aldri vært så godt forberedt for artistenes ankomst på søndag som i år. Ved hjelp av noen fantastiske Bårdar-elever har vi fått øvd på alle låtene før én eneste artist har kommet. Det har vært magisk, og ikke minst utrolig verdifullt for å lage god TV, sier han.

– Gode fasiliteter

Når Teknisk Ukeblad er på besøk, er det programlederne Haddy N’jie, Erik Solbakken og Nadia Hasnaoui som er i gang med sine forberedelser på scenen. Og om scenen og Telenor Arena har Melzig bare gode ting å si.

– Først og fremst er det veldig gode fasiliteter rundt scenen, som gir god plass til for eksempel omkledning og sminke. Dessuten er det mulig å kjøre lastebiler rett inn på matta, noe som gjør avlasting veldig mye enklere. I tillegg er det nødvendig med store områder utenfor arenaen, og særlig dét gjør at man enkelt forstår hvorfor NRK ikke valgte Oslo Spektrum.

Bare teltet som brukes til catering og presseområde er 6000 kvadratmeter stort. I tillegg kommer en rekke ”brakker” som huser kontorene til blant andre NRKs Hasse Lindmo og Jon Ola Sand.

Støvfritt

At arenaen er så ny, betegner produksjonssjefen som bonus.

– Bare det å kunne arbeide under taket uten å komme ned full av støv, er luksus. Ofte er dessuten personalet på slike nye arenaer uerfarne og litt vanskelige å forholde seg til, men her har vi ikke opplevd noe av det. Alle er åpne for input og snur seg rundt for å få ting til, sier Melzig.

I taket henger 4.000 lysenheter, og man har brukt nærmere 7 kilometer med trosser for å få alt til å lyse.

– Vi har nesten ikke vært borti et problem som har tatt lenger enn 20 minutter å løse. Det er nok ikke mange som forstår akkurat hvor stort det er.

Flest mulig seter

Og føringene de fikk fra NRK, var enkle: Lag et konsept og en design som koster færrest mulig seter i salen.

Planen var opprinnelig 16.000 publikummere, men Melzig og resten av teamet har klart å presse inn 18.000 seter i Telenor Arena. Det har de blant annet gjort ved å løfte kommentatorboksene opp under taket.

Det kostet rundt 50 seter, i stedet for 1000, som kunne vært tilfelle om de skulle stått på publikumsplasser.

Artistene ankommer søndag 16. mai. Første semifinale går av stabelen tirsdag 25., andre semifinale torsdag 27. og den store finalen lørdag 29. mai.

SE BILDENE: