FULL GASS: Ulf Hafseld er sjef for forretningsutvikling hydrogen i Statoil og har fortsatt troen. Selskapet åpnet nye hydrogenstasjoner i Oslo og Lier 11. mai, og fortsetter sin satsing. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
FYLLER: Kronprins Haakon fyller hydrogentanken på en Mazda RX-8 hydrogenbil. I bakgrunnen Einar Håndlykken i Zero og Statoils Alexandra Bech Gjørv. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
HYDROGENBIL: En Mazda RX-8 står parkert utenfor Statoils hydrogenstasjon på Økern. Statoil tror gode løsninger for hydrogenbiler kan være på plass i 2015. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
HYDROGENBIL: Hydrogenbilen Mazda RX-8. I 2015 kan hydrogenbilene være gode nok for massemarkedet, tror Statoil. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

– Har fremdeles troen på hydrogen

  • Kraft

Bilbransjen i USA fortviler etter at Energidepartementet annonserte redusert støtte til utvikling av hydrogenbiler.

I kommende statsbudsjett kuttes støtten fra 168 til 68 millioner dollar.

– Vi spurte oss selv om det er sannsynlig at vi blir en hydrogenøkonomi de neste 10, 15, 20 årene. Vi følte at svaret var nei, sa energiminister Steven Chu til New York Times.

Dette skapte raseri i bilbransjen. Honda og Toyota gjør sin hydrogenforskning i Japan og blir ikke direkte rammet, men flere synes det er et dårlig signal.

– Et slag i ansiktet

– Dette sender feil signal – det antyder at troen på hydrogen for kjøretøyer ikke er som den burde være, sier Edward B. Cohen i amerikanske Honda til New York Times.

– Mange følte dette som et slag i ansiktet på hydrogenmiljøet, sier Ulf Hafseld, sjef for forretningsutvikling hydrogen i Statoil, til Teknisk Ukeblad.

Hafseld har fortsatt tro på hydrogen som drivstoff.

– Ja, jeg vil jo si det. Så lenge bilfabrikantene ikke tror de kan løse våre transportbehov med batterier alene, trenger man noe annet. Dette «noe annet» kan da være hydrogen, sier Hafseld.

Masseproduksjon i 2015

Statoil-sjefen er skuffet og hadde helst sett at USA satte av større midler til hydrogenforskning.

– Vi synes det er veldig synd. Det er interessant at bilselskapene selv sier de trenger hydrogen. Med en stødig utvikling kan vi ha gode løsninger på markedet i 2015. Vi er langsiktige og må gjøre den utviklingen som er nødvendig selv om det kommer kutt i enkelte programmer som følge av finanskrisen, sier Hafseld.

– Har absolutt troen

Miljøvernerne i Zero har jobbet mye med hydrogen gjennom samarbeidsprosjektet Hynor og Hydrogenvegen Oslo-Stavanger.

De tror fortsatt på hydrogen, selv om elbilen gjør store fremskritt og har fått mye oppmerksomhet den siste tiden.

– Jeg har absolutt troen på hydrogen, trass i alt som skjer med elbiler og ladbare hybrider. En ting er hva ulike myndigheter mener, men det er jo bilindustrien som til slutt skal levere en bil som er like god som dagens fossilbiler. Og der satser mange på hydrogen, sier Einar Håndlykken i Zero til Teknisk Ukeblad.

Han mener satsingen fra ulike myndigheter går i bølgedaler alt etter hvilken teknologi som virker mest lovende i øyeblikket.

– Noen kaller det «hype-syklusen». Interessen rundt hydrogen, elbil, plugin og biodrivstoff går litt opp og ned, sier Håndlykken.

– Fyllestasjoner største hindring

– Jeg tror det må være et mangfold. Etter en periode hvor mange løsninger utprøves, utkrystalliserer det seg noen løsninger, sier Statoils Ulf Hafseld.

Både Zero og Statoil ser på infrastrukturen med utbygging av nok fyllestasjoner for hydrogen som det største hinderet for salget av hydrogenbiler.

– Vi må bygge 20-30 hydrogenstasjoner i Norge som danner grunnlaget for serieproduserte hydrogenbiler. Det er først da kostnaden kan falle. Så lenger man bygger biler i serier på ti og ti, blir de dyre. Det ville ha vært det samme med bensinbiler, sier Einar Håndlykken.