ELEKTRISK

Halvparten av den første ID3-produksjonen er allerede kjøpt opp

15.000 av 30.000 planlagt produserte biler er allerede bestilt av kjøpere over hele Europa.

Volkswagen ID.3.
Volkswagen ID.3. Illustrasjon: Volkswagen AG
15. mai 2019 - 08:40
Da målemetoden WLTP erstattet NEDC var målet å få mer reelle tall for CO2-utslipp. En ny rapport viser at også WLTP-tallene stemmer mindre og mindre med virkeligheten.
Les også

Rapport: Nye utslippstall stemmer stadig dårligere med virkeligheten

Volkswagen planlegger i første omgang å produsere 30.000 biler av elbilen ID3, den første rene elbilmodellen fra bilprodusenten.

Allerede er forhåndssalget passert 15.000 for hele Europa, melder selskapet i en pressemelding.

Markedene med flest forhåndsbestillinger er Tyskland, Norge, Nederland, Storbritannia og Sverige.

– Norge regnes som et av de viktigste markedene, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen i Norge, i pressemeldingen.

Modellen er lansert i til sammen 29 land. Leveransene starter til sommeren 2020. De som nå har betalt depositum, kan riktignok angre seg. Det er altså ingen garanti for at Volkswagen faktisk selger de bilene som nå er reservert.

Rekkevidde: 420 kilometer

ID.3 1ST skal i produksjon i november, men det tar omtrent et halvår før kunder får bilene.

Den kommer med batteri på 62 kilowattimer, med en utnyttbar kapasitet på 58 kilowattimer.

Det skal holde til en rekkevidde etter WLTP-syklusen på 420 kilometer. Samme område som Tesla Model 3 Standard Range, med andre ord.

Senere skal versjoner med større og mindre batteri bli tilgjengelig; 45 og 77 kilowattimer netto, med en rekkevidde på henholdsvis 330 og 550 kilometer.

Her på fylkesvei 55 ved Gullringen i Luster har deler av veifundamentet rast ut.
Les også

Vestland: 20 prosent av fylkesveiene har kritisk behov for forsterkning

Bilen vil komme i tre ulike utstyrsnivåer og fire farger. Importøren skriver at «alle utstyrsversjonene er riktig utstyrte modeller». I tilfelle noen var bekymret for at de kommer med feil utstyr, antar vi.

Senere varianter heter ID.3 Plus, som får oppgraderte lykter og tofarget karosseri. ID.3 Max får får panorama soltak og head-up display.

Ukjent norsk pris

Den første modellen får en startpris på 40.000 euro i Tyskland. Det tilsvarer 392.958 kroner.

Trekker vi fra tysk moms på 19 prosent, skulle det tilsi 330.000 kroner. Men det er vanlig at biler prises lokalt for å passe inn i konkurransen. Hva den til slutt koster i Norge er dermed vanskelig å si sikkert.

Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken mener vi bør ha en diskusjon om det er godt nok med en elbilandel på over 90 prosent.
Les også

OFV-direktøren: – Kan hende det er nok med 95 prosent elbil

Norsk pris blir tilgjengelig i september.

Bilene skal produseres ved VW-fabrikken i Zwickau, som er under total ombygging. Tidligere har den produsert Golf og Passat samt karosserier til luksusmerkene Bentley og Lamborghini. I høst starter produksjonen av ID, i løpet av 2020 skal elbiler stå for mer enn 50 prosent av produksjonen, og fra 2021 skal det kun rulle helelektriske biler ut fra fabrikken i Sachsen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.